-- Når du kommer inn til en slik kjempe, forventer du litt mer motstand i systemet, men det har vært deling og positivitet «all over», sier teknologisjef Per Nestor Warp i Axeptia om veien frem til avtalene med Norges største bank.
Under presentasjonen på torsdagens Summer Pitch Party på StartupLab kunne en energisk og sprudlende (på slutten syngende) gründer, Per Nestor Warp, røpe at startupen og banken fortsetter samarbeidet, selv etter at akseleratoren er over. Den lille og den veldig store inngikk denne uka to intensjonsavtaler.
-- Banker har tradisjonelt vært gode med egne data, men alle andres data har vi ikke vært like flinke til å hente inn. Deres løsning gir oss mer verdifull informasjon, kommenterer Rasmus Figenschou, konserndirektør for New Business i DNB.
Annonse
Velvilligheten selv
I en verden der det ikke er altfor langt mellom enkelte gründeres kritiske bemerkninger om storselskapers holdninger til startups og innovasjon, er Axeptia-grunnleggerne Stian Bølskog Davidsen og Per Nestor Warp svært fornøyd med samarbeidet i den tre måneder lange akseleratoren. I denne perioden har giganten i Bjørvika vært velvilligheten selv. Banken har stilt med en egen mentor som har hjulpet dem med å nå inn til de riktige delene av konsernet. Gründerne har også hatt en "sponsor" i toppledelsen, gjennom bedriftsmarkedssjef Benedicte Schilbred Fasmer.
-- Når du kommer inn til en slik kjempe, forventer du litt mer motstand i systemet, men det har vært deling og positivitet «all over», sier fintech-gründer Per Nestor Warp i Axeptia, som selv har jobbet opp mot DNB i sin forrige stilling i Bisnode.
Annonse
Globalt råd fra Rune
Bidragene fra banken har dreid seg om alt fra det litt krevende valget av skyløsning for tjenesten, der en gigant som DNB har prøvd de fleste av de største, til mer komplisere spørsmål innen regelverket for finans. Ikke minst har de diskutert forretningsmodellen.
Annonse
-- Vi har fått løftet blikket. Hvis vi ikke hadde vært med i programmet, hadde vi nok kanskje hatt mye produktfokus. Vi hadde ikke i samme grad blitt "pushet" til å gå ut i markedet og tenke inntekter. Når du får en så stor potensiell partner som DNB, er du nødt til å profesjonalisere deg på mange områder, sier Warp.
Han viser til at toppsjefen Rune Bjerke personlig hadde satt seg grundig inn i løsningen, og at det faktisk var han som sa at businessen hadde et globalt potensial.
Annonse
Økt tempo
Axeptia forenkler innsamlingen av data som DNB i dag henter inn eksternt i forbindelse med eksisterende og nye produkter, og kombinerer dette med egne data som banken har, for så å presentere det i et oversiktlig dashboard.
-- Men hvorfor kunne ikke dere i DNB bare laget dette selv?
-- Det handler om prioriteringer. Vi ser det kommer mange utfordrere innen ulike områder, og vi må ha evne til å øke innovasjonstakten. Da kan det i stedet være bedre å kjøpe inn en slik løsning, og integrere den i våre systemer, sier Figenschou.
Konserndirektør for bedriftsmarkedet, Benedicte Schilbred Fasmer, tror det også handler om kultur.
-- Du får et tempo ved å jobbe med nystartede selskaper. De har det travelt med å komme seg fremover, og vi har merket at denne utålmodigheten smitter over på oss gjennom akseleratoren.
Hun viser til at mange etablerte selskaper frem til nå har hatt råd til å ta seg god tid i utviklingen av nye løsninger, men at det nå er slutt på disse tidene.
Tar over for engangsløsninger
Avtalene med DNB er ikke den eneste gode nyheten for oppstartsselskapet. Som del av akseleratoren mottok Axeptia en investering fra StartupLabs Founders Fund II i en emisjon tidligere i vår, hvor de samlet hentet inn i overkant av 5 millioner kroner fra flere eksterne investorer. Disse pengene skal nå gå til å ansette ytterligere mannskap denne høsten.
Begge gründerne av Axeptia har lang fartstid fra kredittvurdering og software knyttet til dette. I den etablerte delen av bransjen har de sett svakhetene i det eksisterende systemet. Det var i så måte de fikk ideen om å lage noe eget.
-- Mitt ansvar var å finne konsulenter og software hvor vi kunne gjøre disse integrasjonene, men det ble fort engangstilfeller og skreddersøm, med en tendens til å bli utdaterte uten dedikert fokus. Konsulentene leverte kundeappen, og det var i mange tilfeller bare det, sier gründer og daglig leder, Stian Bølskog Davidsen i Axeptia, også han var tidligere i Bisnode.
Nøytral ekspert
Ifølge Davidsen er Axeptia den eneste nøytrale spesialisten på sitt område i Norden. Han presiserer at de skal holde fokus over tid, og levere en løsning som vedlikeholdes og utvikles.
Axeptia hevder de også gir en mer differensiert data enn de typiske kredittvurderingene. Davidsen viser til hvordan en kunde for eksempel kan ha dårlig kredittrating, men likevel kan være en god kunde for den rette kunden. Det handler om å kombinere data om betalingsviljen fra interne systemer hos kunden med betalingsevnen fra de eksterne dataene fra kredittopplysings- og inkassobyråer, og andre kilder.
-- En kunde kan for eksempel vise seg å prioritere regningen fra enkelte leverandører fremfor andre, og da er det denne interne erfaringen som er viktig når du som leverandør skal vurdere neste kredittsituasjon, sier Davidsen.