Gründerne av BagID, fra venstre til høyre: Øystein Aarsæther, Jan Vidar Nalbant og Øystein Tvedt, sammen med næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Staale Wattø

BagID lander emisjon på 5,5 millioner: Vil la flyreisende spore egen bagasje

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 3. desember 2018

Selskapet, som har brukt tre år på produktutvikling, er bare dager unna en lansering som skal gjøre bagasjelappen av papir avleggs.

Med BagID er målet at flypassasjerer aldri skal bekymre seg for bagasjen sin igjen. Bagasje-taggen BagID har utviklet er heldigital, og gjør at man slipper å gå til en innsjekkingsautomat for å skrive ut taggen. Fordelene skal være at man sparer tid man ellers ville stått i kø, samt er sikret sporing og at bagasjelappen ikke rives av. Den digitale taggen kjøpes separat, og settes på kofferten før avreise.

I november møtte gründerne næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og lot ham prøve den innovative bagasje-taggen på Ålesund lufthavn Vigra, og for kort tid siden landet de en emisjon ment for rask skalering.

—  Etter flere runder med kapitalinnhenting, henter selskapet nå ytterligere 5,5 millioner kroner for å sette i gang produksjon og salg. Vi har tidligere hentet flere millioner for å fullføre produktutviklingen både fra private og gjennom støtteordninger, nå i denne emisjonen har vi fått en miks av eksisterende og nye investorer til å ruste selskapet for å kunne skalere fort, skriver Jan Vidar Nalbant, gründer av BagID, til Shifter.

Prototypen til bagasjetaggen som skal gjøre at de flyreisende får en mindre stressende reise, og mer oversikt over hvor kofferten er. Foto: Staale Wattø

— Skal være enkelt å koble seg på

— I og med at taggen er oppkoblet gjennom Narrowband og LTE-M teknologi er den rimelig smart, den oppdaterer seg selv og får nye funksjoner etterhvert. Dette har pirret alt i fra forsikringsbransjen til budbil firmaer som Posten og Bring, skriver Nalbant til Shifter.

Selskapet har også fått med seg DNB, VIPPS og Telenor på lanseringen.

— Mange oppfatter flybransjen som stor, treig og konservativ. Sannheten er at det skjer mye spennende teknologiutvikling i bransjen, og mange av aktørene, spesielt her i Norge, er fremoverlente. Vi har allerede landet Widerøe som lanseringspartner, samtidig settes systemet vårt opp slik at det skal være enkelt for alle flyselskaper å koble seg på, skriver Nalbant til Shifter.

Med i den nyeste emisjonen er blant annet investeringsnettverket PIR Invest, som den største enkeltinvestoren. Tidligere har også flyfraktselskapet AIR Cargo investert i BagID, NTNU Accel, Sverre Andreas Farstad, Nadir Nalbant, blant andre.

Videoen viser hvordan BagID fungerer for den reisende. Video: BagID