Oscar Berglund er administrerende direktør for den svenske fintech-selskapet som har klaget flere norske bankaktører inn for Esa. Foto: Trustly

ESA har åpnet sak mot DNB, Nordea, Finans Norge og BankID etter at svensk fintech-startup klagde dem inn for å ha blokket tjenesten deres.

Publisert Sist oppdatert

Eftas overvåkningsorgan ESA vil undersøke hvorvidt medlemmer av den norske bankbransjen har inngått avtaler eller gjennomført beslutninger for å hindre nye aktører fra å komme inn med en ny elektronisk betal-tjeneste i Norge, skriver ESA på sin nettside.

Den svenske fintech-startupen Trustly, som lar deg betale via bankkontoen din på nettet, klaget i 2015 DNB, Nordea, Finans Norge og BankID inn for Esa.

Nå har ESA opprettet sak og vil undersøke om det er noe i anklagene. Det betyr ikke nødvendigvis at de anklagede har gjort noe galt.

Det som imidlertid er sikkert, er at norske forbrukere ikke kan benytte seg av tjenesten som er tilgjengelig i de fleste andre EU-land.

–Nye markedsaktører er bra for konkurransen. Konkurransen på dette feltet er ikke bare viktig for nettbutikker, men også for forbrukere og de tjenestene de blir tilbudt i Norge. Vi vil prioritere denne saken, sier Frank. J. Büchel, ansvarlig for konkurranse i ESA i en pressemelding.

-  Vår betalingsløsning er et raskt, trygt og brukervennlig alternativ for konsumentene. I EØS-området er det allerede 400 millioner konsumenter som drar nytte av denne løsningen. Ett unntak er Norge, hvor våre tjenester har vært blokkert av deler av banknæringen. Vi ønsker dagens beslutning fra ESA velkommen og ser frem til å betjene konsumenter og nettbutikker også i Norge. Argumentene brukt av deler av den norske banknæringen er ikke nye, og er grundig tilbakevist. Vi noterer oss at ESA har hørt disse argumentene og likevel har besluttet å åpne en sak, sier adminstrerende direktør Oscar Berglund i en pressemelding.

Sperret av sikkerhetsgrunner

DNB mener de sperret tilgang til løsningen på grunn av sikkerhetsmessige årsaker. Ifølge en pressemelding fra banken, mener det at Trustly kunne få kjennskap til norske kunders personlige innloggingsdetaljer, og at de derfor sperret tjenesten.

– BankID er det viktigste sikkerhetselementet for norske bankkunder, uavhengig av hvilken bank kundene bruker. BankID brukes også til andre samfunnsviktige tjenester og for behandling av sensitiv informasjon. Vi ser frem til å belyse denne saken og våre vurderinger i dialog med ESA. Vi skal selvsagt bistå ESA med all dokumentasjon de trenger fra vår side, sier konserndirektør Thomas Midteide i DNBs pressemelding.

Skal ha forsøkt å komme Trustly i møte

Også bransjeorganisasjonen Finans Norge peker på sikkerheten som grunnlag for å blokkere tjenesten, men skriver at de har understreket at den enkelte bank på selvstendig grunnlag må ta stilling til om banken ønsker å inngå avtale med klager om betalingsinitiering mot konti i banken.

–For å ivareta og opprettholde BankID som en sikker identifikasjon og for å forhindre ID-tyveri, bedrageri eller annet misbruk, skal kunden ikke dele sine hemmeligheter med noen. Ved bruk av klagers tjenester oppgir kunden sine påloggingshemmeligheter til klager, skriver Finans Norge på sine nettsider, og hevder de skal ha forsøkt å komme Trustly i møte i denne saken.

Saken oppdateres

Jobber du i en norsk fintech-startup og har opplysninger relatert til denne saken, eller tips angående norske banker, så kontakt meg på denne epostadressen lucas@shifter.no