Rune Garborg i Vipps og Rasmus Figenschou i DNB. Foto: Scanpix/DNB

Apple-nyheten som får DNB og Vipps til å juble: "Det løser et problem for veldig mange"

Publisert Sist oppdatert

Teknologigiganten lar andre aktører tilby digital legitimasjon via telefonen.

Kundene har gått over til digitale løsninger, og bankfilialene har blitt færre. Men fortsatt har det vært et behov for å identifisere nye kunder, og for å få høyest mulig sikkerhetsklarering hos banken har man vært nødt til å møte opp fysisk. DNB startet for to og et halvt år siden utviklingen av det som etterhvert skulle bli IDmee, en løsning for å bruke biometri i passet og NFC-chipen i telefonene for å legitimere seg digitalt.

Utfordringen har vært at Apple ikke har åpnet opp for at NFC-chipen i telefonene kan bli brukt til slike løsninger. Bare brukere med Android-baserte telefoner har kunnet legitimere seg på denne måten. På gårsdagens Apple-lansering kom imidlertid nyheten om at giganten åpner opp for bruk av NFC for tredjeparts ID-løsninger som IDmee.

-- Det er jo vanskelig å se at dette oppleves som en revolusjon. Men det løser et problem for veldig mange på en veldig mye mer smidig måte. Nå dekker vi hele markedet, sier Rasmus Figenschou, leder for New Business i DNB til Shifter.

Les også: DNB inngår betalingssamarbeid med nettgiganten PayPal

Ser internasjonalt

IDmee ble tidligere i år overført (solgt) til Vipps, med mål om videre vekst og muligheter også internasjonalt. Det vises til at over 100 land utsteder pass med chip, og at potensialet er stort for en løsning som gjør det mulig for folk verden over å legitimere seg med pass uten å måtte møte opp personlig.

− For rask og bred utbredelse må løsningen fungere på tvers av plattformer, og for oss har det vært ekstremt viktig at Apple åpner opp NFC-teknologien for identifisering. Dette er en løsning vi både ser stort potensiale for i Norge, men også internasjonalt. Spesielt innenfor sikker identifisering merker vi stor etterspørsel fra andre markeder, sier Vipps-sjef Rune Garborg i en pressemelding.

Her i Norge blir det også enklere å reaktivere BankID, ved at de kan gjøre det på egenhånd uten å kontakte banken. I tillegg kan det bli langt enklere for utenlandske statsborgere å ordne alt fra kundeforhold i en bank til arbeidstillatelse før de kommer til Norge.

Løsningen lanseres i første omgang som et samarbeid mellom Vipps og DNB. Vipps ønsker imidlertid å få med flere banker på laget, og på sikt alle som har behov for sikker identifisering av kundene sine, som eiendomsmeglere og telekom-operatører.

Les også: Vipps skal samarbeide med Alipay: Vil gjøre seg lekre for kinesere på tur

"Headstart" på konkurrenter

-- Dere nevner eksportpotensiale. Men dette er jo et universelt problem, og det er vel mange konkurrenter innen dette?

-- Ja, men samtidig har vi en «headstart» siden vi har utviklet dette i noen år allerede. Vi er klare, og DNB har allerede et ferdigstilt produkt klart. Mange vil vise frem en Powerpoint, og si at dette kan de lange. Men her har vi noe som er oppe og går, påpeker Figenschou i DNB.

Han har selv sittet i styret i IDmee, og er ansvarlig for «New Business» der løsningen ble utviklet før den ble lagt til Vipps.

Les også: DNB lanserer Google Pay: — Vi er i dialog med Apple Pay

Brexit åpnet opp

Det er ingen tilfeldighet at åpningen av NFC-chipen kommer nå. Som så mye annet har det med Brexit å gjøre. Britiske myndigheter hadde nemlig sett for seg at teknologien kunne bli brukt som ID for EU-borgere når det gikk mot en exit ut av EU. Etter lange forhandlinger med Apple fikk de endelig lov til å bruke NFC-chipen.

-- Dette bidro til å åpne opp for en løsning også på andre områder, kommenterer Figenschou.

-- Er dette også et signal om at dere og Apple er blitt bedre venner på betalingssiden også, for det er jo ennå ikke slik at Apple Pay fungerer for DNB-kunder?

-- Det er ikke noe nytt der, og ID og betaling er to forskjellige ting. Vi har en pågående dialog med Apple, og vurderer Apple Pay og andre former for mobilbetaling fortløpende. Hva vi kommer med – og når vi kommer med det – avhenger av en rekke forhold som blant annet modenhet og etterspørsel i markedet samt tekniske og økonomiske forhold. Så langt har vi vurdert flere alternativer, og nylig inngikk vi et samarbeid med Google Pay. Men vi har ikke stengt døra for noen.