DNB og SpareBank 1 går sammen om å lage en ny forsikringsgigant.
SpareBank1 og DNB danner ny forsikringsgigant: Kan allerede være verdt flere titalls milliarder
To av Norges største banker går sammen om å bli den aller største innen norsk skadeforsikring, men Gjensidige tar det hele med ro.
I en pressemelding som ble sendt ut på vegne av DNB og SpareBank 1 onsdag ettermiddag, kommer det frem at SpareBank 1 Gruppen vil få 80 prosent av det nye selskapet, og DNB 20 prosent. Dette er basert på selskapenes størrelser i dag. Det åpnes i tillegg for at DNB etterhvert kan kjøpe ytterligere 20 prosent av det nye forsikringsselskapet. Dette skriver Finansavisen.
Turid Grotmoll, som i 14 år har vært leder for SpareBank 1 og i dag er sjef for SpareBank 1 Gruppen, tar nå over forsikring i DNB.
-- Ja, dette er på mange måter hjertebarnet mitt. Jeg tror oppriktig på forsikring som produkt i en bank. Det er industrielt logisk, sier Grotmoll, i følge Finansavisen med champagneglasset i den ene hånden og mobiltelefonen i den andre.
Gjensidiges børsverdi er i dag på 64,5 milliarder, men har falt en del i år. Om man trekker fra Gjensidiges utenlandske virksomhet, kan man forenklet si at DNBs og SpareBank 1s nye selskap har en verdi på 27,5 milliarder kroner.
– Dette er en stor fusjon. Den teller 1.000 ansatte, og vi kommer til å etablere en nytt selskap. Forsikringsproduktene vil fortsatt bli solgt med DNB-, SpareBank 1- og LO Favør-logo, sier Grotmoll til Finansavisen.
-- Spennende og overraskende
Inntil videre vil hun ikke kommentere som det blir aktuelt for det nye selskapet å kjøpe andre, mindre aktører, eller om de vil åpne opp for andre distributører. Hos Gjensidige skal nyheten om det nye selskapet ha blitt tatt med "stor ro", til tross for at selskapet allerede utgjør en konkurrent til Gjensidige.
-- Den umiddelbare kommentaren er at dette er spennende og overraskende. Det er et smart trekk fra SpareBank 1 Gruppen, og det bekrefter vår egen tankegang om at størrelse er viktig. Det er en rasjonell beslutning både med tanke på tiltrekking av kompetanse, i møte med den digitale fremtiden og nye markedsaktører, sier Øystein Thoresen, kommunikasjonsdirektør i Gjensidige til Finansavisen.
Han sier at dette ikke betyr at selskapet vil legge om strategien.
– Konkurransen blir sannsynligvis fortsatt tøff, slik den har vært tidligere. I dag møter Gjensidige størst konkurranse fra store aktører. Det kan godt hende denne fusjonen innebærer at konkurransen øker. Vi er godt forberedt på økt konkurranse. Vi tar dette med stor ro, sier han til Finansavisen.