Fra idealistisk kampanje til business med globale ambisjoner. Slik skal #HunSpanderer-gründerne gjøre butikk av et gjennomsiktig næringsliv.
Annonse
Det har blitt litt humor i familien, at Isabelle Ringnes uten unntak ankommer stor som liten sammenkomst med sekk på ryggen, at hun alltid trykker litt på mac'en i en og annen stjålen stund.
Også på hyttetur med mål om helt nødvendig avkobling, utnytter hun stillheten før de andre våkner.
– Men jeg føler ikke at jeg ofrer noe. Dessuten, så tenker jeg ... hvis ikke vi gjør dette her, så blir det ikke gjort, sier Ringnes og understreker det hun snart skal gjøre flere ganger:
Annonse
– Vi brenner jo for dette.
Men det hender, og faktisk med jevne mellomrom, innrømmer medgründer Marie Sunde, at tanken streifer dem:
– Jesus Christ, hva er det jeg har gjort?
Stor etterspørsel etter konkrete løsninger
Annonse
De var "bare en ungdomsgjeng uten erfaring og sponsormidler" da de i 2015 startet #HunSpanderer, likestillingskampanjen- og organisasjonen.
Marie Sunde er daglig leder i Equality Check. Hun har tidligere jobbet som kirurg og har lenge hatt en sterk stemme i den medisinske #metoo-bevegelsen i Norge.
Isabelle Ringnes er selskapets produktleder. Hun har en mastergrad i medieforvaltning og jobber for å inspirere unge jenter til å velge teknologi gjennom TENK: teknologinettverket for kvinner. Hun driver også podcasten Future Forecast.
Drivkraften lå i å sette søkelyset på problemet, ikke i å etablere et globalt million-selskap.
Annonse
– På den tiden fantes det ikke en bred oppfatning om at ubevisst diskriminering var et problem i næringslivet eller samfunnet generelt, sier Sunde og gjør et hopp, fire år frem i tid:
– Nå er det rotfestet, og folk har begynt å tro på at likestilling kan være god business.
Annonse
Så god at Sunde har sagt opp jobben som kirurg. Ringnes har også trappet ned på x antall prosjekter til fordel for dette, og over sommeren skal de hente to tilfire millioner kroner samt ekspandere produktet til Sverige og etter hvert London og USA.
Tre millioner forskningskroner er allerede sikret, og over 30 selskaper - som Vipps, Evry, Sopra Steria og Accenture har ifølge gründerne oppfordret sine ansatte til å bruke plattformen.
Bedrifter som så langt abonnerer på Equality Check for Business er blant annet KPMG, Schibsted, DNB og AF Gruppen.
– Likestilling har lenge vært en god sak, men nå merker vi etterspørselen etter konkrete løsninger. Bedrifter må forholde seg til problemet i en helt annen skala i dag enn for bare kort tid siden, sier Sunde.
Plattformen ble lansert like før sommeren og inkluderer gratisversjonen Equality Check, tilsvarende en "Tripadvisor for ansatte", samt Equality Check for Business med ytterligere funksjoner.
– Dagens generasjon er vant til gjennomsiktighet. De gir vurdering av alt fra taxisjåfører og hoteller. Nå tenker vi at arbeidsplassen også er moden for det, sier Sunde.
Betalingsversjonen skal blant annet tilby bedrifter et "heat map" som identifiserer styrker og svakheter i det aktuelle selskapet. Den digitale rapporten skal i sin tur forslå tiltak forankret i evidensbasert forskning - utført i samarbeid med CORE, forskningssenteret for likestilling.
– Vi startet med dette verktøyet for ett år siden, og nå føler vi at pakken er komplett, sier Sunde.
Bygger egen kultur fra bunnen av
Tross positive holdningsendringer på få år, er det fremdeles tegn til typiske fallgruver i jakten på den idelle bedriftskulturen, forteller gründerne.
Talent, blant annet.
– Det er ingen "rocket science", men talent er bedriftenes største ressurs. Å gi individene tilpassende muligheter, der tror jeg mange bedrifter ennå har et godt stykke igjen å gå, sier Sunde.
Ringnes tror også en rekke bedrifter er mer opptatte av å snakke om tiltak for strukturert tilbakemelding - enn faktisk å gjennomføre dem.
– Det er fortsatt ikke lett å si ifra som en ansatt, uansett hva det gjelder. Gjennom Equality Check ønsker vi å gjøre prosessen bedre, enklere og mer demokratisert, sier hun.
Selv skal de bygge kulturen i eget selskap fra bunnen av, og for aller første gang.
– Det er bratte læringskurver i en startup, og mye vil bli til mens vi går, sier Ringnes og lister opp et utvalg bedriftskulturelle rettesnorer de selv ønsker å følge:
Åpenhet og transparens, herunder stor takhøyde for hva som er lov til å si.
Respekt for hverandre liv og autonomi.
Tilrettelegge for fleksibelt arbeid.
Sørge for at problemet hele tiden står i fokus.
– Også vil vi hele tiden gi de ansatte mulighet til å utnytte sitt fulle potensiale. Det blir veldig viktig, sier Sunde.
Nylig gjorde det lille teamet sine første ansettelse og fikk på plass selskapets "tech lead" samt to interns. Innen kort tid ønsker de også et par føtter i Sverige.
– Det kommer til å bli helt fantastisk å få ansatt folk som er flinkere enn oss til diverse ting. Vi håper jo selskapet skal bli bærekraftig nok til å skaffe de flinkeste folkene til å løse de vanskeligste oppgavene, sier Sunde og legger til:
– I dag sitter vi jo og gjør alt fra advokat-arbeid til regnskap og design selv. Det er mye jobbing, og begge to jobber rundt 16 timer i døgnet hver eneste dag.
– Men, understreker Ringnes, igjen:
– Vi har nå fått nå en gyllen mulighet til å løse et problem som vi virkelig brenner for. Så da går vi "all in".
Equality Check og Equality Check for Business ble lansert før sommeren.
Plattformen gjør det mulig for ansatte å vurdere hvor likestilt egen arbeidsplass er. Tjenesten tilbyr også bedrifter et mer avansert verktøy for å sikre god bedriftskultur.