Ukens Norden: App godkjent som prevensjon, og Twilio kommer Beepsend til gode

Publisert Sist oppdatert

De lærde strides om mobilen kan brukes som prevensjon og den amerikanske interessen for svenske tech-selskaper er fortsatt stor, men litt mindre for hva Zlatan forteller i sin egen app. 

I Ukens Norden tar vi en kikk over landegrensene, for å se hva som har foregått i nabolandene i uka som har gått.

 

Selger sms-tjeneste til USA

Svenske tech-selskaper som blir solgt til USA, ser ut til å kunne bli en egen underspalte i Ukens Norden. Gründeren Elisabeth Brevenson selger sms-teknologiselskapet Beepsend til den amerikanske kommunikasjonsplattformen Twilio, skriver Breakit. Beepsend blir dermed det tredje svenske selskapet som fått amerikanske eiere i løpet av 2017.

Det er bare et par uke siden Google og Microsoft slukte hvert sitt selskap for et ukjent antall millioner.

Hvor mange millioner Twilio betaler Beepsend er heller ikke offisielt, men i følge egne tall omsatte Beepsend i fjor for litt over 100 millioner svenske kroner og endte opp med et mindre tap.

- Jeg er fornøyd med exiten. Først og fremst fordi det skal bli veldig interessant å jobbe med Twilio, sier Brevenson til Breakit.

Brevenson startet Beepsend i 2006, akkurat før sosiale medier slo gjennom for fullt. Den gangen var nyhetsbrev det store innen digital kommunikasjon og Brevenson mente at det ikke dekket behovene på området. Hun mente også at sms og telekom var neste store kanal og satset deretter. Satsingen var også tidlig internasjonalt rettet. Folkerike land som Brasil og Nigeria har bidratt med mye av omsetningsveksten. Og det kan nok være noe av årsaken til kjøpet.
Brevenson sier nemlig også til Breakit at hun og alle andre i Beepsend blir være i selskapet og skal hjelpe Twilio med den internasjonale ekspansjonen.

App godkjent som prevensjonsmiddel

Kan en app virkelig være et nesten like effektivt alternativ som p-piller for å unngå å bli gravid? Derom strides de lærde godkjenningsmyndigheter i Sverige og Tyskland. Og det kan fremstå som kranglingen handler vel så mye om semantikk som om medisin.

Historien begynner i 2014 da ekteparet Elina Berglund og Raoul Scherwitzl i Natural Cycles lanserer appen som et hormonfritt alternativ til prevensjonsmiddel.

Kort forklart går tjenesten ut på at kvinner måler kroppstemperaturen hver dag og skriver inn resultatet i appen. Over tid skal så Natural Cycles algoritme klare å regne ut om kvinnene er fertile eller ikke den aktuelle dagen. Selve produktet består av en app og en termometer.

Appen ble raskt populær, blant annet ble Sveriges største bloggere Isabella Löwengrip både investor i og ambassadør for selskapet.

Det svenske Läkemedelsverket likte derimot ikke hva de så, og i slutten av 2015 besluttet de å forby Natural Cycles å markedsføre appen som prevensjonsmiddel, forteller Breakit.

Selskapet snudde da markedsføringen på hodet og begynte å kalle den for fertilitetsapp. Samtidig satte de i gang et forskningsprosjekt for å bevise at det kunne fungere som prevensjon. Den første delrapporten kom i fjor vår og ble publisert i tidskriften European Journal of Contraception and Reproductive Health care. Studien viser at appen ved perfekt anvendelse fører til 0,5 uplanerte graviditeter per 100 kvinner/år mens tilsvarende tall for p-piller er 0,3 skrev Dagens Nyheter. Den endelige rapporten ventes i løpet av 2017.

Denne uken kom ytterligere en vending i saken. Den tyske sertifiseringsorganisasjonen Tüv Süd meldte da at de EU-sertifiserer appen som medisinteknisk utstyr.

Läkemedelsverket bekrefter overfor Dagens Nyheter at en EU-sertifisering normalt betyr at myndighetens tidligere beslutning faller bort. Dermed kan selskapet på ny begynne å bruke prevensjonsmiddel i markedsføringen.

I følge selskapet selv har de omtrent 150.000 brukere og disse kjøpte sammen abonnement for omtrent 18 millioner kroner i 2016.

"Slut på snakket" fra Zlatan

Ved siden av å være en brilliant fotballspiller, er Zlatan Ibrahimovic kjent for å være rimelig stor i kjeften. Så stor at han i 2014 fikk sin egen app ”Zlatan Unplugged”. Den fikk til å begynne mye oppmerksomhet ettersom Zlatan valgte å bruke appen til uttale seg etter kampene til sportsjournalistenes store irritasjon.

Bak appen sto selskapet Mikz, som i fjor gikk sammen med United Bloggers og ble til United Influencers. Målet var å skape en markedsføringskanal for kjendiser og profiler, og etter Zlatan fikk selskapet med seg andre svensker som Mikael Persbrandt og bloggeren Blondinbella og internasjonalt selveste Lionel Messi.

Men kjente navn var åpenbart ikke nok for bli levedyktig. I september i fjor, noen måneder etter sammenslåingen til United Influencers,  skrev Resume at Mikz hadde kostet eierne omtrent 300 millioner kroner. Årsrapporten som kom ved samme tidspunkt viste på et tap på 63 millioner kroner og en nettoomsetning på 1 krone.

Men nå er altså samarbeidet over. I en pressemelding sier United Influencers adm. dir. Istvan Beres:

- I og med at Mikz har endret forretningsstrategi har vi sammen tatt beslutningen å avslutte prosjektet Zlatan Unplugged.


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør også vår seneste podcast med bok-tech-gründer Anders Storbraten i Pulsereads. Han møtte veggen hos den mektige bokbransjen da han ville lage «Spotify for bøker», men nå har han brukt lærdommen fra nedturen til å utvikle «Facebook for bøker», der lesehester kan få betalt for å anbefale bøker til andre. I podcasten får vi høre om den tøffe veien frem til lanseringen, og hvordan han i toppidretten og den internasjonale finansbransjen lærte seg å jobbe hardt og ikke gi seg. Ellers: Om hvilke bøker han selv liker. Om søvnløse netter. Om kjipe forsinkelser. Om hvorfor norske selskaper ikke bør bruke tid på å jakte funding i Silicon Valley. Om hvordan det er å brenne egen formue for å bygge en startup. Og forøvrig en påstand underveis om at det kan lønne seg å være født sent på året, for å gjøre det godt som gründer.

Hør hele podcasten med Anders Storbråten på Shifter. Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».