Nofence tilbakekalte 2500 halsbånd etter debutsesongen. Nå prøver de igjen, med 20 millioner kroner i potten.
Det du trenger å vite
Beiteteknologi-selskapet skulle avverge fjorårets katastrofe og rigget opp support før årets sesong. Men nå er det den eneste telefonen som står stille.
De hadde knapt rukket å feire et grønt lys fra Mattilsynet før våren banket på døra i fjor. Nofence giret opp for å komme beitesesongen i forkjøpet, og 2500 enheter ble før sommeren adressert til et hundretalls norske bønder for første gang i selskapets syv år lange historie.
Nå kunne teamet i Batnfjordsøra på Nordmøre endelig se fremover, mot nye markeder og nye dyreslag. Men lykken ble kort, cirka én måned lang.
– Det var egentlig helt katastrofe. Vi hadde sendt ut et produkt som ikke fungerte godt nok, sier daglig leder Erik Harstad.
Samtlige enheter måtte tilbakekalles etter beitesesongen.
Slukte tid og millioner
– Inntil man sitter på en løsning, er det ganske ubehagelig, sier Harstad.
Problemet lå i klavens antenne, som riktignok var designet av anerkjente eksperter som også lager antenner for mobilindustrien, understreker sjefen.
Likevel var presisjonen ifølge Harstad rett og slett elendig for flere av kundene. Dyrets posisjon kunne dukke opp flere kilometer unna den faktiske plasseringen.
– Det var et skikkelig slag som slukte så ekstremt mye av oppmerksomhet vår. Det gikk med mye ressurser på å lete etter feilen og finne den gode løsningen, og det kostet oss mye penger, sier Harstad, og legger til:
– Et klassisk problem i et hardware-selskap. Det illustrerer også hvorfor mange investorer vegrer seg mot slike selskaper. Du kan ikke bare kode litt, så er alt i orden.
Kort deadline
Teamet måtte ifølge Harstad klø seg grå i håret før de klarte å identifisere problemet og en påfølgende løsning.
– Var det ikke mulig å forutse feilen på forhånd?
– Ideelt sett skulle vi ha fanget det opp i lengre testperiode, men for vår del gikk den ekstremt raskt. Det ble altfor lite testing fordi vi måtte rekke deadline. Vi risikerte jo å miste et helt år, sier Harstad.
– Angrer du på at dere ikke ventet?
– Nei. Vi mistet tid, men ekstremt lite kunder. Det viser at vi har et ekstremt "sticky" produkt. På tross av trøbbel, sitter kunden der, sier han.
– Et marked vi skal bevise
Parallelt med fjorårets tekniske nedtur var selskapet på vei mot en ny milepæl.
I samarbeid med universitetet på Ås jobbet Nofence med å sikre at også sau og storfe kunne benytte Nofence-systemet.
Inntil da hadde selskapet utelukkende fokusert på geit, et marked som i Norge er på omtrent 60.000 dyr, sammenlignet med to millioner sau og nær én million storfe.
– Geitemarkedet i Norge er ekstremt lite. Folk rister jo på hodet når de hører om det, og spør om det er noe å satse på i det hele tatt. Men det er jo kun et marked vi skal bevise i, før vi satser på flere dyreslag og går globalt, sier Harstad.
Tommel opp for flere dyreslag
De nye studiene tok igjen for seg dyrenes velferd, og resulterte i en tommel opp - og nok en velsignelse fra Mattilsynet.
– En enorm milepæl. Nå selger vi enheter til alle dyreslagene i Norge, og neste år er planen å etablere oss i et nytt marked, sier Harstad.
Hvor det blir, er ennå ikke bestemt.
– Men vi har en liste over 13, 14 aktuelle markeder. Det gjenstår å gjøre en ordentlig analyse og prioritere dem.
Han røper likevel at det er flere utenlandsprosjekter på trappene, blant annet i England:
– City of London sendte oss en bestilling for et par dager siden, på et beite rett ved togstasjonen ved Gatwick lufthavn til sentrum. Så akkurat nå håndplukker vi bare eksepsjonelt gode prosjekter i utlandet, litt for å starte markedsmodningen, sier Harstad.
Skrapt dypt
Det er Geogroup AS som går inn med halvparten av beløpet i den siste finansieringsrunden, en allerede strategisk partner av Nofence.
De resterende ti millionene er hentet fra eksisterende aksjonærer og nyansatte.
– Vi har skrapt dypt, og det syns jeg er superkult. At Geogroup går inn er også skikkelig gøy. Det betyr at vi nå har en strategisk partner i datterselskapet Geodata AS som også sitter i båten. De skal håndtere skydriften av den enorme datafangsten som er relatert til kartdata, sier Harstad, og legger til:
– Vi har så vidt begynt å skrape i overflaten når det gjelder datafangsten. Allerede leverer vi "heatmaps" til bonden som viser hvor dyrene har gått slik at du kan justere grensene basert på denne informasjonen, men vi kan levere enormt med verdi utover det, sier han.
Nå er planen å selge 4700 enheter i løpet av året. De har passert over 3300. 1300 av dem er allerede tatt i bruk, viser en realtidsgraf.
– Klarer du å være rolig nå, med tanke på fjorårets debut?
– Ja. Vi rigga oss klare på support, ventet på telefonene. Men så var det helt rolig. Det er en enorm glede å se hvor utrolig godt det virker i år, en tilfredstillelse som er helt unik, sier Harstad.