Bergens nye tech-fabrikk: Bygger startups i turbofart
De siste månedene har New utviklet konsepter på løpende bånd. Blant annet en brennhet transport-startup.
Hans Kristian Aas gir gass bortover Lars Hilles gate. Den elektriske sparkesykkelen er en del av flåten til Imove. Mobilitetskonseptet skal dekke behovet for å komme fra A til B, enten det er over korte eller lengre avstander. I utgangspunktet er det et bilabonnement, der du får en elbil til et fast månedsbeløp. Forsikring og verkstedsregninger er inkludert. I tillegg til sparkesykkelen tilbyr de også en såkalt hyttebil, de gangene elbilen ikke strekker til.
-- Vi har forsøkt å fjerne alt «hazzle» med å ha bil. Vi skal tilby hele bredden av transportmidler, basert på kundenes brukermønster, forteller Hans Kristian Aas, daglig leder av Imove.
Kjente tech-navn
Imove er et av flere selskaper spunnet ut av New, det som best kan beskrives som en startup-fabrikk i regi av noen av Bergens mest profilerte tech-hoder. Partner Hans Kristian Aas har selv vært tidligere leder av FutureTech i Accenture.
Konsulentsselskapet hadde tjenesten «disruption as a service». Aas og FutureTech-kollegene i Accenture gikk der inn i etablerte selskaper og analyserte hvilke businessområder som kunne være sårbare for «disrupsjon», for så å simulere en situasjon der selskapet ble utfordret av nykommere. Det var lærerikt og givende, men det var også frustrerende ikke å kunne gå videre med ideene.
-- Når du jobber i et stort konsulentselskap, er det jo alltid masse gode ideer du ikke får realisert.
Frustrasjonen var opptakten til at han hoppet av og dannet New, sammen med kjente navn som Henrik-Lie Nilsen, Tore Totland, Anders Waage Nilsen og Stian Osmundsen. Aas kaller det «en gjeng med digitale gjennomførere».
-- Vi bygger disruptive oppstartsselskaper, og vi gjør det veldig fort, understreker han.
Bergen som testlab
Siden i fjor sommer og frem til dag har New allerede dratt i gang seks konsepter. Det spenner seg fra renovasjon, parkering og finans til gaming -- i tillegg til det nevnte mobilitetskonseptet Imove, der Bergen har vært en testlab for selskapet, mens målet er å ekspandere både i Norge og internasjonalt.
Etableringen av Imove har for øvrig fulgt en sentral oppskrift hos New. Konseptet ble startet med Frydenbø bil, en mellomstor bilforhandler for Volvo. Selv om businessen gikk godt, så Frydenbø et behov for å forberede seg på en fremtid der alle ikke nødvendigvis eier hver vår bil. Samarbeidet ble til et joint venture.
-- Det er en del selskaper om beinet innenfor «mobility»?
-- Når du sitter midt oppi det, kan det virke som et «crowded space». Men de fleste eier jo fortsatt bil, så adferden ute hos kundene har ikke endret seg selv om det er blitt flere aktører. Vi er alle med på å få kundene til å tenke nytt.
Samarbeidsmodell
Aas er også opptatt av samarbeid fremfor konkurranse. Han har for eksempel ingen problemer med at kundene legger ut bilen på Nabobil, for å kutte kostnadene til bil. De har også inngått en avtale med Tibber om smart bruk av elektrisitet og lading av bilene.
-- Vi har et samarbeidstankesett, ser på oss som en aggregator som kobler oss på de andre tjenestene som er tilgjengelige. Det handler om å tilby det beste for kundene. Dessuten kommer vi raskere ut i markedet dersom vi setter sammen byggeklosser på denne måten.
Nå har Imove-flåten vokst til 40 biler, men er snart klar for å trykke på skaleringsknappen og gå opp til mellom 200 og 300 biler i løpet av kort tid.
-- Men kan man ikke egentlig bare lease en bil, hva er egentlig forskjellen?
-- Leasing er som oftest en treårsavtale, med et beløp i forkant i tillegg til en månedlig sum. Mange går dessuten på en solid smell når de skal levere tilbake bilen. Men vi har ingen binding, og brukerne forhåndsbetaler måned for måned, og alt som inntreffer med bilen håndterer vi.
Tech i bakhånd
I bunnen ligger plattformen til Stacc, som i utgangspunktet leverer kjernesystemer til banker og finansieringsselskaper. Selskapet var i utgangspunktet en avdeling av Reaktor som Henrik Lie-Nielsen solgte til svenske Knowit, men som Lie-Nielsen kjøpte da svenskene vred om på sine satsinger. Denne teknologien har for eksempel gjort det mulig å utvikle et eget og attraktivt finansieringsprodukt for bilflåten.
Dette økosystemet rundt New gjør at de også kan skalere opp prosjektorganisasjonen til de ulike selskapene når det trengs.
-- Vi er egentlig bare fire til fem personer i Imove, men på denne måten kan vi gå opp til mellom ti og 15 ansatte for å ta unna toppene.
For mobilitetskonseptet betyr det nå at det går raskt fremover. Med stadig flere «Imove-evangelister» rundt i Bergen by, satser New nå på å gå ut i flere byer i Norge nå før sommeren. De vil også tilby plattformen via «white labeling», der aktører i andre land kan bruke løsningen.
-- Dette er jo et volume-game, så hvis du får med deg kunder som allerede har en stor brukermasse, får du et forsprang. Bergen er bare et første «proof of concept».
Flere modeller
I de fleste tilfellene har New dannet joint ventures sammen med etablerte organisasjoner. De går primært ikke inn med penger, men tar en eierandel etter hva de bidrar med av kompetanse, nettverk og arbeidstimer i prosjektet.
I andre tilfeller har New kommet opp med egne ideer som de selv har utviklet videre. New har også tett kontakt med ventureselskaper i Stockholm, London og Oslo, der disse kan komme over gode konsepter hos startups som mangler kompetanse til å bygge selskapene videre.
-- Vi kan komme inn på eiersiden og gi fart til prosjektene. Vi henter inn teknologer og designere, og bruker nettverket vårt for å få inn de riktige partnerne, forteller Aas.
Målet til New er å være med i den viktigste første fasen av prosjektene, der de har størst effekt. Etter ett til tre år vil de kunne vike for andre som vil inn på eiersiden.