Leieting.no fikk 150 henvendelser da de gikk ut og ønsket seg investorer. Det ga til slutt 2,1 millioner i kassa.
De lanserte tjenesten i november i fjor. Ideen er enkel, og er en tingenes Airbnb. Alt du ikke bruker, kan leies ut. Alt fra stoler til biler.
− Markedet måtte være modent. Først måtte folk være villig til å leie ut hjemmet. Så kunne de leie ut tingene, sier Bjørn Reidar Ur, en av de fire gründerne bak Leieting.no.
Det lille selskapet har raskt blitt lagt merke til. Ikke bare fordi de har klistret de små klistremerkene med "Leieting.no" stort sett overalt hvor du kommer i krinkel og kroker hos Bergen Teknologioverføring, men fordi tjenesten har vokst usedvanlig kjapt.
Øl og drill til byfolk
De laget først et «skjelett» som de la ut på Facebook, for å teste ut ideen. Det viste seg at folk var mer enn villig til å leie ut ting. En elektrisk trappetralle var noe av det første som ble registrert. Nå er den leid ut seks til syv ganger til folk som skal bære tunge ting opp trapper.
I motsetning til tradisjonelle rubrikkannonser, der utleiere gang på gang må legge inn informasjon, holder det å legge inn alt én gang, så er jobben gjort for lang tid fremover. Da gründerne la ut siden, var det først mange brukere fra Bergen, men så begynte folk fra Oslo å legge ut ting. Oslo-markedet vokste seg raskt større enn hjembyen Bergen.
Det er driller, båter og biler. Pulker og ølbryggesett. Noe av det mer spesielle har vært en oppblåsbar julenisse. Leieting.no er nå på plass i alle fylker i Norge, men veksten har vært størst i byene.
− Det er naturlig, for det er gjerne i byene folk hører om slike ting først. Dessuten har ikke byfolk plass til alt mulig. I distriktene har man gjerne plass til alt man måtte trenge, sier gründer og daglig leder Christer Hansen Eriksen.
Må øke inntektene for å leve av det
Det handler ikke alltid om å spare penger ved å slippe å kjøpe. En kar i Oslo sentrum la ut noen klappstoler fra Ikea. Gründerne hadde ikke akkurat troen på at de ville bli leid ut med det første, men det ble de. Det viste seg at det var gåavstand til «leietageren».
− Kanskje var det en fest eller noe. Så kom han på at han manglet stoler. I stedet for å dra på Ikea, leide han stolene for en dag, sier Hansen Eriksen.
Leieting.no tar en 20 prosents cut av alt som leies ut. Dette inkluderer forsikring fra If Skadeforsikring og sikker betaling. Gründerne har opplevd god vekst nå inn i sommerhalvåret. Men de lever ennå ikke av inntektene fra tjenesten.
Investor-rushet
Nå i mars satte Leieting.no det som antagelig er en slags uoffisiell Bergens-rekord i antall investorer på kortest mulig tid. Etter at tre ivrige brukere på hver sin kant hadde spurt om mulighetene for å investere i selskapet, valgte Leieting.no å crowdfunde investorer. De filtrerte brukerene basert på brukeradferd, og sendte dem en melding med tanken om en investeringsmulighet i selskapet.
− Fordelen med denne prosessen er at alle involverte kjenner tjenesten og selskapet fra før, fremfor å adressere nye mennesker i investormiljøet. Bekreftelse fra kunder er ofte det første en investor vil spørre om. Når investoren er kunde selv, sier det seg nesten selv, sier Hansen Eriksen.
På kort tid fikk de 150 interessenter. Av disse endte 28 personer opp som investorer. De fikk inn totalt 1,1 millioner kroner fra brukerne.
− Vi fikk bakoversveis, sier Christer Hansen Eriksen.
− Det ga oss litt adrenalin. Det var jo veldig kjekt, supplerer Bjørn Reidar Ur.
Ga kunnskap og 2,1 millioner
De crowdfundede investorene er aktive i utviklingen av produktet, med råd og tilbakemeldinger. Leieting.no har opprettet en egen Slack-chat-gruppe der de diskuterer med investorene.
− Crowdfunding er en god måte både å ”teste vannet” for produktet eller tjenesten din, samtidig som det i investeringssammenheng bidrar til økt kunnskap og kompetanse i selskapet, sier Hansen Eriksen.
De anbefaler flere norske oppstart- og vekstselskaper å vurdere denne modellen for tilføring av kapital og kunnskap.
− Det er veldig mye kompetanse blant investorene. Det er alt fra lærere til finansfolk i dette «spleiselaget», forteller Bjørn Reidar Ur.
Investormidlene fra crowdfundingen ble matchet av såkalte presåkornmidler fra Bergen Teknologioverføring, og ble til totalt 2,1 millioner kroner. Tidligere har de hatt en emisjon på 550.000 kroner.
Esktremt tilgjengelig
I tillegg til Hansen Eriksen og Ur er de to utviklerne Kim Røen og Thomas Sunde Nielsen medgründere. Målet er å beholde en lett organisasjon. For 2017 har Leieting.no budsjettert med 25 millioner kroner i omsetning i «leiebutikken». Av dette tilfaller altså 20 prosent til gjengen i Leieting.no.
Fundingrunden viste at brukerne er svært engasjerte. Gründerne har vært opptatt av å være uvanlig godt tilgjengelig for kundene. De er gjerne på «chatten» i løpet av sekunder til minutter hvis brukerne lurer på noe.
− Vi hatt over 1500 brukersamtaler på et halvt år. Vi sitter gjerne til langt over midnatt og chatter med brukerne. Det er hjemme, det er ute på pub, ja overalt, forteller Christer Hansen Eriksen.
"Konkurranse" fra shopping
Gutta i Leieting.no tror det er mulig å tjene gode penger i Norge, og viser til at det er flere hundre leieselskaper bare for verktøy, mens de se selv tar hele spekteret.
− Hvem er konkurrentene?
− Nabobil er jo veldig tydelige i en av kategoriene. De har vi stor respekt for og kjenner godt. De lanserte også før oss, og ligger litt foran oss i løypa, sier Hansen Eriksen.
Det de anser som den virkelige "konkurransen" er at folk fortsetter å kjøpe de samme tingene uten at de blir brukt nok.
− Har den økonomiske krisa gjort at folk leier mer?
− Nei, det er ikke dramaet i oljebransjen som leder an for vår vekst. Men det er jo en tankevekker for mange.
Hansen Eriksen peker på miljø og ønsket om en sirkulærøkonomi som noe som påvirker folks valg. Han viser til at de har fått gode tilbakemeldinger fra miljøvernorganisasjoner, blant annet fra Greenpeace.
Exit og ekspansjon?
− Men hva er målet på lang sikt?
− En mulig exit kan være noe. Hvis noen kommer med et tilbud, er det en kjempebekreftelse på at det vi holder på med, er riktig. Så får vi vurdere det når det kommer. Det ser jeg på som mer positivt enn negativt.
Dersom målet er å vokse internasjonalt, er det ikke nødvendigvis USA som er stedet. De har gjort visse forundersøkelser allerede. Men vil ikke si hva som eventuelt er neste land ut.
− Det er for tidlig å uttale seg om det. Fokuset er Norge og brukerne der nå, konkluderer Hansen Eriksen.
Hva mener leserne til Shifter om Leieting.no, og er det andre konsepter som kan matche dem? Diskuter dette og mye annet på vår Facebook-side og Twitter.