Berit Svendsen, utenlandssjef i Vipps, har gjort sin første startup-investering. I dette intervjuet forteller hun hvilke vurderinger hun gjorde i forkant. Foto: Vilde Mebust Erichsen
Berit Svendsen, utenlandssjef i Vipps, har gjort sin første startup-investering. I dette intervjuet forteller hun hvilke vurderinger hun gjorde i forkant. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Berit Svendsen håndplukket sin første startup-investering: "Kunne ikke bare si det var viktig"

Vipps' utenlandssjef om debuten som startup-investor, mentorrollen og mangel på digital kompetanse hos ledere.

Publisert Sist oppdatert

Da rekrutteringsselskapet Wa.Works nylig landet sin tungrodde finansieringsrunde, var Berit Svendsen blant de private aksjonærene.

Hun ble kjent med gründer Stine Andreassen gjennom Innovasjon Norges mentorordning tidligere i år.

– Jeg syns var en spennende mulighet, fordi jeg vet hvor mye startups sliter i Norge, særlig i overgangen til å bli en scaleup og internasjonal stjerne.

– Her er jeg veldig opptatt av at vi skal bli bedre. Vi har for eksempel mye å lære av svenskene, der mange suksessfulle gründere går tilbake og investerer. På den måten bidrar de med kompetent kapital i økosystemet. Vi har noen eksempler på dette her til lands, men ikke mange nok.

– Hvorfor var Wa.Works interessant for deg?

– Da jeg først hørte om ideen, tenkte jeg at den var fantastisk. Du digitaliserer hele ansettelsesprosessen. Bare tenk hvor mye jobb det er å gå gjennom alle kandidatene manuelt. Dessuten vil du da ofte vektlegge andre ting i vurderingen av dem, fremfor å la kompetansen stå i sentrum.

– Jeg er også veldig opptatt av forenkling gjennom digitalisering. Det er jo akkurat det Vipps gjør, skaper begeistring i verdensklasse ved å gjøre ting enklere på en helt annen måte. Jeg er jo da interessert i å jobbe med dette på andre områder også.

– Hvorfor valgte du å investere i selskapet?

– For det første er jeg opptatt av at flere bør gjøre investeringer i startups, selv om det selvsagt er en risiko beheftet med det. Vi nordmenn har vært gode til å investere i typisk eiendom, men ikke like gode til å investere i startups eller på børsen. Nå må vi prøve å vri dette og få risikovillig kapital inn i næringslivet, gjennom små- og mellomstore bedrifter.

– Dessuten hadde jeg jobbet så mye med dette selskapet at jeg etter hvert begynte å få et eierskap til det. Til slutt tenkte jeg: Du verden, hvis jeg ikke investerer i denne startupen, hvilken startup skal jeg investere i da?

– Hva har du bidratt med?

– Først og fremst 25 års ledererfaring. Jeg kjenner industrien og har et stort nettverk, kjenner personer Stine (Andreassen jour. anm.) ikke kjenner.

– Til nå har vi særlig jobbet med å finne investor-miljøer hun kan oppsøke, hva hun bør fokusere på i de neste månedene, hvilke utviklingsressurser hun har - og hvordan hun bør bruke disse. Det har jo vært en krevende prosess. Jeg mener, det er ingen ønskedrøm å være en startup i Norge og ikke ha tilgang på den nødvendige vekstkapitalen du så sårt trenger.

– Men som aksjonær, lot du deg ikke skremme av den krevende kapital-situasjonen de sto i?

– Nei, jeg vil si det et typisk "startup-sydrom". Mange startups sliter, på mange ulike måter. Dessuten hadde selskapet gode inntekter, og de hadde allerede en god vekst og spennende kunder på lista. Det gjorde at jeg likevel hadde stor tro på skalerbarheten i det.

– Også handler det mye om personen, da. Når du er så dedikert og vil så mye, tror man på prosjektet. Totalt hadde Wa.Works alle ingrediensene som må være på plass for min del: personen, ideen, digitaliseringen og skalerbarheten.

– Hva er de største utfordringene med rekruttering i dag, slik du ser det?

– Det handler i stor grad om at det mangler digital kompetanse hos ledere. De klarer ikke å kjøre digitale omstillingsprosesser når de selv ikke har tilstrekkelig digital kompetanse. Hvordan kan de da klare å ansette riktig personer til en jobb, når de selv ikke vet hva de skal gjøre.

– Så jeg tenker at det både er en utfordring på ledelsesnivå og en utfordring knyttet til å få inn de riktige hodene. Alle er ute etter de samme, og hvordan skal man da som bedrift tiltrekke seg de beste?

– Hvordan jobber dere med dette i Vipps?

– Vi har brukt ulike headhunter-selskaper, som er gode på it, men et digitalt verktøy som Wa.Works kan gjøre at du slipper dette mellomleddet. Det gir en forenkling og sparer bedriften for både tid og penger. Det er dyrt å ansette feil.

– Hvor ofte har du erfart det?

– I alle lederjobbene jeg har hatt. Du vil gjerne ikke innse det til å begynne med, du har jo vært ansvarlig for ansettelsen selv.

– Hva anser du som egen vinning i denne investeringen?

– Jeg syns bare det er spennende. Jeg brenner for digitalisering, og jeg mener mange flere bør investere i startups. Da kunne jeg ikke bare stå og si det, jeg måtte virkelig gjøre det også.

– Hadde du følt på det?

– Ja, jeg hadde tenkt litt på det. Jeg har stort sett investert i store børsnoterte selskaper, men tenkte nå at jeg burde vri litt på det, fordi jeg hadde muligheten.

– Har du vurdert å investere i andre startups tidligere?

– Nei, fordi jeg har aldri kommet så nær som jeg har nå. Det har i så fall vært i en mer forretningsrelasjon og vanskelig av hensyn til habilitet.

– Hvilket signal vil du sende?

– At flere bør gjøre det. Og nå kan jeg si det selv, at ja, jeg har investert i en startup.

– Og likevel sover du godt om natta?

– Ja, jeg gjør jo det. Du må vite at det kan gå veldig bra, eller så kan det gå veldig dårlig. Det er sånn det er uansett hvilket enkeltselskap du invester i, også uansett hvilken fase. Det gjelder børsnoterte selskaper også.

– Har det gitt mersmak?

– Jeg har i etterkant investert i flere, ja. Men ikke startups, mer scaleups.

– Hva er det mest spennende som skjer i Vipps akkurat nå?

– Det er fantastiske muligheter utenfor Norge, men det er lange prosesser. Vi adresserer partnere, banker og andre store internasjonale bedrifter som har lokal kunnskap. Det er et veldig spennende mulighetsbilde, men ting tar tid.

– Hvor står det neste slaget?

– Butikk og retail. Her kommer vi med et veldig spennende QR-løsning.

– Hva er det viktigste du har fått til?

– Å formidle hvor langt fremme vi i Norge ligger, og hva som har gjort at vi nå ligger så langt fremme. Det har vi jobbet mye med, og vi har en fantastisk mulighet til å kunne selge dette ut, men igjen, det tar tid.

– Blir det flere mentor-oppdrag fremover?

– Bare én av gangen. Jeg har mer enn nok å fylle dagene med. Nå gleder jeg meg til neste fase av Wa.Works. Neste steg ligger foran oss.

– Hva venter?

– Plattformen er skalerbar til andre bransjer. Det er en kjempemulighet, også internasjonalt. Vi har jo alle ingrediensene - og ikke minst en gründer som brenner for dette, som har pågangsmot og energi til å dra dette videre.

– Det blir krevende og mange utfordringer underveis, det er det ingen tvil om, men nå ligger forutsetningene mye bedre til rette for at Stine (Andreassen jour. anm.) kan lede selskaper til å bli enda større og enda mer spennende.

Powered by Labrador CMS