Gründer Tom Roger Sokki i Lavo TV gleder seg over en god start for investeringsrunden der han henvender seg til "folk flest". Og forteller om strategien for å nå 15 millioner.
Klokken 12.00 på mandag gikk startskuddet for emisjonen på 15 millioner kroner for strømmeselskapet Lavo TV. Ett minutt senere hadde selskapet fått inn den første millionen. I skrivende stund, ett døgn etter at kampanjen begynte, er investeringene oppe i 1,5 millioner kroner via folkefinansieringstjenesten Dealflow.
Gründer og administrerende direktør Tom Roger Sokki forteller om stor interesse i forkant av kampanjen. Selskapet har fått et en rekke henvendelser etter at det ble kjent at det britiske investeringsfondet Alpha Blue Ocean hadde gått inn med 60 millioner kroner, og at TV-startupen skal noteres på Merkur Market på Oslo Børs i løpet av våren.
Satser på bredt spekter
-- Hva vet du om de som har gått inn til nå?
-- Det er både småsparere og mer tradisjonelle investorer, men vi går ikke ut med hvem det er ennå. Men det som er viktig for oss, er få stor spredning og så mange aksjonærer som mulig. Derfor har vi satt minste tegningspris helt ned til 2500 kroner, sier en fornøyd Tom Roger Sokki etter det første døgnet av crowdfundingen.
Mer enn 50.000 brukere har tidligere lastet ned appen, og målet er å få flest mulig av disse til å investere.
-- Mange av dem er veldig unge, og for dem er dette en måte å spare i aksjer på når vi nå går på børs, sier Sokki.
Advarer mot risiko
Verdien på selskapet er satt til 100 millioner kroner i denne runden, noe som skal gjøre det ekstra attraktivt for crowdfundinginvestorene å gå inn.
-- 2500 kroner er jo ikke så mye. Men når du sier at brukerne er veldig unge, har dere jo også et spesielt ansvar når du skal få dem til å investere sparepengene sine.
-- De er mellom 16 og 30 år, og vi har satt det så lavt vi kunne. 2500 kroner er et høyt beløp for noen, og det er risiko forbundet med investeringen. Derfor bruker vi profesjonelle Dealflow og Norne som har konsesjon til å gjennomføre slike prosesser.
I prospektet opplyser selskapet om 13 ulike risikofaktorer som er forbundet med investeringen.
-- Men hva ville du sagt om dette med risiko til disse unge menneskene dersom du hadde møtt dem personlig?
-- Jeg ville sagt at Lavo opererer innen teknologifeltet, der det er store muligheter, men der det også er høy risiko. Det er veldig mange startups som ikke klarer seg, og når du vurderer å investere i et slikt selskap, må du aldri investere mer penger enn du er beredt til å tape. Men hvis du har lyst til å bygge norsk næringsliv, få norske gründere opp og stå, er dette en fin måte å spare på.
Han viser også til at det med børsnoteringen er mulig å komme seg ut av selskapet på en enkel måte.
Fordel med mange investorer
-- For dere som selskap da, er det ikke noen nedsider med å ha så mange småinvestorer?
-- Mange gründere er opptatt av å ha størst mulig kontroll, slik at de alene kan styre selskapet dit de vil. Jeg tenker først og fremst at jo flere vi er som følger selskapet, jo større sjanse har vi for å lykkes. På denne måten kan vi bedre lytte til kundene og aksjonærene, og kan lage produkter som folk faktisk trenger.
Han beskriver investorene som en slags «fokusgruppe» som kommer med nyttige tilbakemeldinger på hvordan produktet kan forbedres.
-- Men kan det ikke også være mye "hassle" med så mange småinvestorer, og at enkelte legger seg oppi mer enn de egentlig har grunnlag for og slik tar opp verdifull tid?
-- Jo, men de får ikke all makt. Vi er 10 til 15 personer involvert i selskapet som vil ta imot alle innspill og råd. Om det blir "hassle", blir spennende å se. Men jeg ser altså på det som en stor mulighet, fremfor et stort problem. Det har egentlig vært min tilnærming hele tiden. Jeg har ofte møtt på det mange rundt oss kaller problemer, men har i hovedsak vendt slike situasjoner til vår fordel og sett på mulighetene som ligger der.
Å bygge tillit
-- Du møter jo ikke de potensielle investorene i en slik crowdfunding. Hvordan bygger du tilliten som er nødvendig for at folk kan stole på at det er en god investering?
-- Det viktigste for oss, er at timingen er riktig. De selskapene som lykkes desidert best, klarer å løse et problem akkurat når det trengs. Midt oppi en mediehverdag som er snudd opp-ned, har vi vist at vi kan lande samarbeid med Skandinavias største mediehus. Samtidig har vi fått inn ekstremt flinke folk som står på nærmest døgnet rundt, sier Sokki.
Han viser til at Lavo har fått inn erfarne TV-topper som Bernhard Steen fra Discovery og Inge Aasen fra TV2.
-- Men hvordan formidler dere dette til potensielle investorene?
-- Det er jo selvfølgelig annerledes å be folk gå inn på en webside å investere, enn når man kan ta investoren i hånda og si at «dette skal vi klare sammen». Samtidig skjer mye av den sosiale samtalen og dialogen på nett, og terskelen for slike elektroniske løsninger blir lavere.
For å bygge tilliten uten «handshakes» har Lavo lagt ut videoer som presenterer selskapet og teamet. Man kan også laste ned presentasjonen av selskapet og prospektet som er registrert i Brønnøysund, samt at det er en seksjon med spørsmål og svar og muligheter for å kommentere på kampanjesiden hos Dealflow.
-- Crowdfunding er stort i resten av verden, men i Norge har ikke tjenesten blitt tilgjengelig enda. Først og fremst fordi det er veldig strenge krav til de som tilbyr tjenesten. Nå ser det ut til at det kommer flere aktører på banen, og det bør være godt nytt for gründere, små og store investorer og ikke minst AS Norge. Det er fremtidens arbeidsplasser vi snakker om, avslutter Sokki.
FAKTA:
● LAVO.TV ble lansert i 2016 og utvikler mobilløsninger for TV-bransjen, basert på det faktum at medievanene er i stor endring og TV-innholdet er i direkte konkurranse med skjermmedier som smarttelefoner og nettbrett.
● I realtid får seerne tilgang på høydepunkter innen de mest attraktive sportsarrangementene gjennom appen.
● LAVO.TV fungerer samtidig som et sosialt medium, der brukerne kan kommunisere seg imellom.
● LAVO.TV streamer i tillegg ekstrasendinger, et eksempel er når Paradise Hotel-deltakerne på direkten kommuniserer direkte med publikum før og etter sendingene.
● Selskapet er samlokalisert med Nordens største medieselskap, MTG Group.
● LAVO.TV kapitaliserer opp virksomheten for å utvikle tjenestene og innholdet ytterligere, samt etablere seg i nye markeder.