
Norskutviklet student-LinkedIn har Pepsi, Google og 500 utdanningsinsitutsjoner på kundelisten
Plattformen Highered har ett kontor i Kina -- og snart et i Sør-Korea.
I 2014 satt Bernt Blankholm på en teknologikonferanse i Wien og hørte på et foredrag om digitalisering, da han fikk ideen om et globalt, teknologidrevet nettverk der studenter kobles med potensielle arbeidsgivere, skriver Finansavisen. I dag er han gründer av plattformen Highered, men er ikke gründer alene: medgründerne Erik Spade og Gustaf Christensen utgjør resten av gründertrioen.
-- Vi gikk live med plattformen globalt fra dag én, og studentene begynte umiddelbart å dette inn, forteller Spade til Finansavisen.
EFMD, som representerer de 500 beste utdanningsinstitusjonene i verden, likte ideen, og Highered ble lansert i februar 2017. Med tilgang på de 500 beste skolene og universitetene, åpnet flere dører seg for den norske startupen. Samtidig har tidligere erfaring også noe å si for gründeren selv: Blankholm har tidligere jobbet med rekruttering av elever til skoler, og Highered-ideen tar utgangspunkt i erfaringer derfra.
Ser ikke individuelle studenters profiler
Gjennom Highered skal kunder nå ut til studenter på universiteter og skoler globalt, med ulikt materiale og konkrete stillinger -- for eksempel internships og stillinger som krever arbeidserfaring. Bedriftene markedsfører seg til utvalgte grupper, for eksempel én spesifikk skole, men får ikke se individuelle profiler. Studentene kan gå inn på de enkelte selskapene, og finne stillinger der.
– Hovedårsaken til at Highered så dagens lys er at stadig flere studenter reiser utenlands for å studere. Vi kaller det «Talent Migration». Og disse studentene kan våre kunder nå komme i kontakt med, forteller Blankholm til Finansavisen.
Highereds inntekter kommer fra det kundene betaler for å legge innhold og stillingsannonser på nettsidene. I 2017 nådde selskapet en omsetning på 1,4 millioner kroner, og har fått inn 20 investorer via to emisjonsrunder, som nå eier 25 prosent av aksjene. Så langt er det investert 15 millioner i selskapet -- og etter andre emisjonsrunde der selskapet henter 10 millioner, vil selskapet prises til 90 millioner.
Har tre millioner studenter i nettverket
18 måneder etter oppstarten er cirka 500 EFMD-akkrediterte skoler i 90 land tilknyttet Highered, og blant selskapene som benytter den norske plattformen i rekrutteringsprosessen finner man Nike, Pepsi, Google. I Finansavisens artikkel oppgis det at første driftsår genererte totalt 60.000 søknadsprosesser.
-- Skolene markedsfører siden overfor sine studenter. I nettverket er det nå 3 millioner studenter verden over. De får tilgang på aktuelle stillinger i selskaper over hele verden, sier Christensen til Finansavisen.
Highered har laget plattformen, og har satt opp siden for hver enkelt av de 500 skolene. Ifølge gründerne har ingen andre greid å lansere et lignende konsept globalt før, kun lokalt. Bankholm selv sier LinkedIn ikke har kuppet konseptet allerede fordi de "rett og slett ikke vet om EFMD-nettverket".
Bankholm forteller at det er gode grunner til at nettopp Kina ble valgt da Highered skulle etablere kontor i utlandet.
-- I fjor fantes det 19.000 norske studenter i utlandet. Til sammenligning finnes det for eksempel 1 million kinesiske utenlandsstudenter. Det er en grunn til at vi etablerte kontor i Kina, for å si det sånn. Vi sitter ikke på gjerdet. Vi står på gjerdet, sier Blankholm til Finansavisen.