Thinfilm samarbeider med Adobe: Kobler berøringsteknologi opp mot skyen
Thinfilm har som mål å produsere syv milliarder NFC-brikker i 2020.
Mot slutten av året starter Thinfilm produksjonen av billig, digital markeringsfilm med NFC (Near Field Communication) -- en teknologi som tillater trådløs overføring av data. I en sak fra Finansavisen fortelles det i dag at selskapet nå har inngått et samarbeid med Adobe, for at Thinfilms teknologi skal kobles opp mot Adobe Experience Cloud.
Thinfilm har trykket teknologi som sitt varemerke, men det nye nå er at informasjonen om alt fra trykk, bruk og behandling en vare har gjennomgått på vei til en destinasjon, blir lastet opp i en egen sky, CNET, der den kan hentes opp i Adobe Experience Cloud.
-- Adobe vil nå kunne bruke informasjonen til å hjelpe kundene å lage innhold og analyser, slik de har gjort med andre mobile kanaler. Forskjellen er at nå er det merkevarene selv som har kontroll på dataene, hvordan de skal interagere med kunden og hva slags innhold de skal dele med kundene sine, ikke Facebook og Google, sier Davor Sutija, administrerende direktør i Thinfilm.
Vil produsere syv milliarder brikker i 2020
Adobes skysystem er en digital plattform som inneholder markedsføring, innholdsproduksjon og analyse, og brukes i dag av verdens 2.000 største merkevarer.
I 2020 er målet at Thinfilm skal ha kapasitet til å produsere syv milliarder brikker fylt med data, ettersom produksjonen av denne typen elektronikk vil bli billigere enn den er i dag.
NFC har vært tilgjengelig i flere år allerede, etter at det ble introdusert i Apples telefoner i 2015. To milliarder telefoner har denne teknologien installert i dag, men den har inntil nå vært relativt lite brukt.