Nordea inviterer startups til «open banking». 130 registrerte på 24 timer
Norske fintech-gründere kan allerede i sommer leke seg med Nordeas systemer.
Da den nordiske bankgiganten lanserte sin pilot i forrige uke, fikk de på 24 timer over 130 «sign ups» fra startups som ønsket å utvikle tjenester basert på bankens data.
– Dette viser jo hvor stor interessen er for «open banking». Det er virkelig spennende, sier Jarkko Turunen, «head of open banking» i Nordea til Shifter.
Tidlig ute
Til nå har bankene hatt så å si monopol på betalingstjenester. Men fra 2018 blir de tvunget til å åpne opp, når EUs nye betalingstjenestedirektiv trer i kraft (PSD2). Det har blitt skrevet mye om hvor krevende dette blir for bankene, når de nå vil møte reell konkurranse fra fremadstormende fintech-startups. Nordea velger som en av de første bankene å komme direktivet i forkjøpet.
– Alle bankene må gjøre det før eller senere uansett, så det er ingenting i være redd for. Vi ser på dette som en mulighet. Slik kan vi raskere skape nye tjenester for våre kunder, sier Turunen.
Ifølge bankdirektøren er det lurt å være tidlig ute, for å finne ut av hva banken kan få til sammen med fintech-gründerne, og være blant de første til å se nye markeder.
Intern vs ekstern innovasjon
Selskapene som kommer med i piloten, får tilgang på bankens «Payment Initiation API» og «Account Information API». De får også muligheten til å prøvekjøre tjenestene i Nordeas egen trygge «sandbox».
Selv om det i hovedsak vil være nordiske selskaper som søker seg til piloten, vil Nordea ha en global tilnærming.
– Der vi er nå, forsøker vi å forstå markedet, hvilke selskaper og muligheter som er der ute. Fintech-startups konsentrerer seg gjerne om mer enn bare et enkeltland, understreker Turunen.
– Men er det slik at dere nå vil velge en vei der dere driver innovasjon eksternt, ikke internt?
– Det er ikke et strategisk valg om å gjøre det ene eller det andre. Vi ser på «open banking» som en ekstra kilde til innovasjon. Vi fortsetter også med intern innovasjon, sier bankdirektøren.
Nordea har 11 millioner kunder, i hovedsak i Norden.
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. 20. april går vi «live» med konferansen The Shift – stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper:
Foruten en lang rekke ledende norske gründere, kommer gründeren av Indiegogo, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.
Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.