Kjøper opp Nabobil: Getaround og Sam Zaid kjøper opp norske Nabobil med Even Heggernes. Foto: Torill Henriksen

Bildelingsgigant kjøper Nabobil for 105 millioner: Gründerne og «folket» casher inn

Torill Henriksen

Torill Henriksen

Journalist

Publisert 25. juni 2019

Det du trenger å vite

  • Amerikanske Getaround kjøper opp norske Nabobil for 105 millioner kroner
  • Selskapet beholder navnet Nabobil og alle de ansatte og gründerne blir med videre
  • Skal nå ekspandere til nordiske land

Amerikanske Getaround kjøper det norske selskapet Nabobil for 105 millioner kroner, etter et byks i verdiøkningen det siste året. 

Tirsdag ble det klart at amerikanerne kjøper alle aksjene i bildelingsselskapet Nabobil for 105 millioner. Det norske oppstartsselskapet hadde ved siste emisjon en verdivurdering på 73,6 millioner kroner, noe som gir en pen uttelling for de som gikk inn den gangen.

− Hadde vi hatt mulighet til å hente mer penger fra investorer, hadde vi kanskje gjort det. Men vi så at Getaround ville være den perfekte partneren når vi nå går inn i det nordiske markedet. Dette blir kapittel to for Nabobil-historien, sier administrerende direktør Even Heggernes.

Les også: Kolonial-Karl tjener over 15 millioner på Nabobil-dealen, og derfor tror han det blir flere salg fremover

Satser på nøkkelfritt

Heggernes uttalte til Shifter i januar i fjor at planen var å ta selskapet internasjonalt. Samtidig erkjente teamet at det var nødvendig med en solid partner. Og etter en folkefinansieringskampanje og ny verdivurdering, startet kontakten med Getaround og etterhvert planen om å selge.

− Fra vårt ståsted var Nabobil et eksepsjonelt selskap. Vi begynte å snakke sammen, og skjønte at dette var det riktige, sier Sam Zaid, gründer og administrerende direktør i Getaround.

En av godbitene Nabobil får tilgang til, er Getaround Connect, selskapets patenterte nøkkelfri−teknologi. Den gjør at alle biler tilknyttet Getaround, er nøkkelfrie og kan åpnes med en smarttelefonen. Inne i bilen ligger bilnøklene i en lomme, slik at bilen kan kjøres.

Zaid mener den teknologien er avgjørende for å lykkes i det tøffe bildelingsmarkedet.

− Vi vil gjøre bildeling til noe alle kan være med på. Det skal være sømløst å leie en bil, ikke måtte avtale å møte eieren av bilen, foteller Zaid, og viser til at alle biler etterhvert vil komme ferdig med denne typen teknologi rett fra fabrikken.

Nå ønsker han at den norske tjenesten skal ha flere nøkkelfri biler.

− Nabobil har om lag 7000 biler, og 250 av disse er nøkkelfri. Hva om vi kunne tidoblet dette?

Nabobil-gründer Even Heggernes ser frem til å få ta del i teknologien. Tall fra selskapet viser at de nøkkelfrie bilene leies ut fem ganger så ofte som andre biler på plattformen.

− Dette betyr at vi kan skalere på et helt annet nivå og være globale.

Skal ta turistmarkedet

Getaround har i likhet med Nabobil frontet seg som «AirBnB for biler», og selskapet opererer nå i 300 byer i USA og Europa. De norske gründerne tror dette vil være en styrke i turistmarkedet i Norden.

− Det å gi turister som kommer til Norge tilgang til en plattform de allerede kjenner, vil være en stor fordel fremover, og vi tror det vil skille oss fra konkurrentene, sier Heggernes.

Han mener også markedet stadig forandrer seg og gjør det mye lettere å eskalere til nye områder.

− Vi trenger ikke lenger utdanne forbrukere i hva bildeling er, slik vi måtte i starten. Folk vet nå hvordan det gjøres, og nå skal vi bare skalere, sier administrerende direktør Even Heggernes.

CTO Christian Hager, Getaround’s Sam Zaid, CEO Even Heggernes, styreleder og medgründer Jacob Tveraabak, Allison Van Houten og Lotte Børnick-Sørhaug. Foto: Torill Henriksen

Folke-salg

Emisjonen kommer ett år etter en folkefinansieringskampanje hvor Nabobil fikk inn fire millioner fra 93 store og små investorer.

− Dette var ambassadører som kjenner tjenesten, og vet hva vi står for. Det gjorde oss stolte å få inn de, men det var også ganske skummelt, forteller Heggernes.

− Hvordan var det å snakke med alle disse nå, og si at de ville bli kjøpt ut? 

− Det var veldig spennende. Og de fikk jo en god sum tilbake på investeringen sin. I tillegg ga Getaround alle muligheten til å få betalingen i aksjer, og mange av investorene gikk for det, sier Heggernes.

Han forteller at også ansatte i Nabobil fikk tilbud og takket ja til aksjer som en del av betalingen.

− Det sier noe om hvor mye tro vi og ambassadørene har på veien videre sammen med Getaround, sier Heggernes.

I september i fjor kunne Heggernes fortelle at selskapet hadde begynt å gå i pluss, men at de ville ende året i minus.
Vi kunne ha gått i pluss om vi ønsket det, men vi har heller rigget selskapet for vekst, forklarer han.
Medgründer Karl Munthe-Kaas er også helt klar på at tiden var inne for å få til en slik avtale.

– Nabobil blir et enda bedre selskap som skaper mer verdi for kundene med Getaround som eier. Med salget har vi i tillegg fått inn nye 105 millioner til norske investorer, sier Karl Munthe-Kaas.

  • Nabobil:
  • Nettbasert delingstjeneste for utleie av privatbil for både forbruker- og næringsmarkedet.
  • Tar 25 prosent av leien, som går til forsikring og administrasjon.
  • Lansert 8. september 2015.
  • Verdsatt til 73 millioner ved forrige emisjon.
  • Seks fulltidsansatte i Oslo (hvorav tre er gründere), og sju deltidsansatte
  • 180 000 registrerte brukere
  • 7000 aktive biler plattformen, hvorav ca 2500 i Oslo
  • Getaround:
  • Amerikansk bildelingstjenste med hovedkvarter i San Fransisco, lansert i 2015.
  • Operativ i over 300 byer og har 400 ansatte
  • Kjøpte i april franske Drivy for 2,5 mrd kroner
  • Har patentert Getaround Connect-teknologi som lar brukeren åpne biler med mobiltelefonen
  • Har hentet 4,3 mrd kroner i investeringer

Går oppkjøpsveien

Medgründer og rullerende styreleder i Nabobil Jakob Tveraabak har helt siden starten vært inspirert av Getaround og Zaid.

− Når man er gründer, bruker man mye tid til å tenke på hvordan du manøvrerer fremover. Der har Sam (Zaid journ. Anm) dyttet oss i riktig retning hele veien og fått oss til å forstå at vi er på riktig vei.

Det var Tveraabak som pekte på Zaids startup, da selskapet i fjor begynte å diskutere oppkjøp og samarbeid. Det viste seg at Getaround var klare til å legge penger på bordet.

− Vi ønsker å bli ledende i Europa og verden. Det gir mening å ha en global plattform for bildeling. Og for oss gir det også mening å gå oppkjøpsveien og bli store sammen med gode team, forteller Zaid.

Samme mål

Zaid tror Nabobil vil passe bra inn i resten av selskapet.

− De har vært svært effektive. Og vi er to veldig like selskaper, disse gutta går i samme retning som oss, og har de samme målene, sier Zaid.

Getaround har også tidligere i år kjøpt det franske selskapet Drivy, for 2,5 milliarder kroner, som en del av sin Europa−strategi.

− Vi har globale aspirasjoner, men har i dag et fokus på å vokse i Europa og USA og bli ledende der.

− Så dere skal ikke shoppe videre i Asia nå?

− Jeg kan ikke kommentere hva som blir neste marked ut, men vi går jo snart tom for kontinenter. Nå har vi «prøvd klærne», betalt i kassen og nå må vi begynne å bruke dem, og integrere dem i klesskapet. Så får vi se, fastslår Zaid.

Gründer, styremedlem og teknologisjef Christian Persson Hager, gründer og styremedlem Karl Alveng Munthe-Kaas, gründer og styreleder Jacob Tveraabak, gründer og CEO i Getaround Sam Zaid og CEO i Nabobil.no Even Tangen Heggernes. Foto: Nabobil

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.