NETTBIL: (fra venstre) Antoine Thebault (Direktør forretningsutvikling i Aller Media), Anders Espelund (gründer og daglig leder i Nettbil) og Eirik Thorsen (medgründer i Nettbil). Foto: Lucas Weldeghebriel

Alternativ til Finn.no? Bilsalg-gründere henter 8,8 millioner fra stort mediehus for å gi deg bedre pris for bilen

Publisert Sist oppdatert

De tre gründerne ventet med å si opp jobben til de var sikre på at dette var noe folk ville ha. Nå har selskapet sikret seg friske millioner og en mediehusinvestor med en trafikkmaskin i ryggen.

Konseptet er enkelt: Bli kvitt bilen din kjapt.  Men la ulike forhandlere kjempe om å kjøpe den, slik at du sikrer riktig pris.

-- Vi er en markedsplass for bruktbiler for vanlige folk som vil selge bilen sin til en forhandler. Vi hadde lyst til å gjøre noe innenfor en tradisjonell bransje som ikke har sett så mye disrupsjon, sier Anders Espelund, daglig leder og medgründer av Nettbil.

LES OGSÅ: Slik skal DNB bruke 250 millioner kroner på investeringer i startups

NETTBIL: (fra venstre) Anders Espelund (gründer og daglig leder i Nettbil), Eirik Thorsen (medgründer i Nettbil) og Antoine Thebault (Direktør forretningsutvikling i Aller Media), Foto: Lucas Weldeghebriel

Partnerskap med NAF

Han og medgründerne Eirik Thorsen og Thomas Hage mener det er mye friksjon når du skal selge bilen. Alt fra å lage annonse, pruting, folk som vil prøvekjøre og at man ikke helt vet hvilken pris som er rett.

-- Hvis du vil selge til en forhandler, vil han/hun ofte ha mer kunnskap enn deg, som kan brukes til vedkommendes fordel, sier Anders Espelund.

Løsningen deres ble å bygge en markedsplass hvor forhandlere kan komme med bud på biler som blir lagt ut for salg.  Det eneste bilselger trenger å gjøre, er å kjøre til nærmeste NAF-stasjon, så gjennomfører de en test av bilen og tar bilder av den. Så kan bilselger lene seg tilbake og vente på at budene tikker inn.

-- Selger betaler ingenting. Og kan si nei hvis han/hun ikke er fornøyd med budene. Det er forhandlerne som tar regningen, som vil ligge et sted mellom 3.000 og 10.000 avhengig av prisen på bilen, sier Espelund.

Til tross for at Espelund ikke vil innrømme det, så legger de opp til å konkurrere mot Finn.no, som er Norges viktigste markedsplass for bruktbil-salg og kjøp.

-- Blir dere en konkurrent til Finn.no?

-- Nei. Heller en komplementær tjeneste. Når forhandlerne skal selge bilene videre, vil de uansett havne på Finn.no. Vi har en annen tilnærming enn Finn.no og tilbyr en annen tjeneste, sier han

LES OGSÅ: Sparebank 1 SR Bank, skal investere 300 millioner i egne innovasjonsideer og startups de neste tre årene.

Aller Media blir største eier

Nå har de fått med seg Aller Media på eiersiden, som betaler 8,8 millioner for 33,34 prosent av selskapet og sikrer samtidig negativt flertall.

-- Hvorfor Aller Media?

-- Aller er med Dagbladet, DinSide og Autofil, veldig store innen bilstoff. Nettbil er et markedsføringscase hvor volum blir viktig, derfor er Aller en naturlig partner, sier Espelund.

Pengene skal primært gå til å styrke salgsleddet i tillegg til markedsføring.

Før emisjonen, satt de tre gründerne på 25 prosent hver. I tillegg til at investeringsselskapet Tjuvholmen Venture satt på de siste 25.  Etter emisjonen blir Aller den største enkelteier i Nettbil med makt til å sette ned foten ved vedtektsendringer, fusjoner, fisjoner, kapitalforhøyelser eller nedsettelser.

Drøm om å bli gründer? 12 ting du bør tenke på før du gjør det.

300.000 bilinteresserte lesere

Fra Allers side var det heller ikke stor tvil om at dette på papiret virker som et fornuftig partnerskap.

-- Aller har publikasjoner med over 300.000 som leser bilstoff ukentlig. Nettbil har et stort potensial i bilbransjen. Akkurat nå er den konsument-til-bedrifts-tjeneste, men plattformen kan på sikt også brukes i b2b- og b2c-markedet sier Antoine Thebault, som er direktør for forretningsutvikling i Aller Media, og sier dermed indirekte at Finn.no vil bli en konkurrent.

Han representerer mediekjempen inn i Nettbil, og leder et team som har fått mandat fra ledelsen i Aller om å diversifisere mediehusets inntektskilder. Nettbil-investeringen er den første av sitt slag, hvor Aller går inn med nesten 9 millioner for en minoritetspost.

-- Aller har tidligere vært mer fokusert på selskaper som har vært i drift en lenger periode og som har høyere omsetning. I dette caset kommer vi mye tidligere inn, og det er nytt for oss. Det skjer så mange forandringer og de skjer så hurtig, at vi må identifisere mulighetene tidligere enn vi har gjort før, sier Thebault.

Og skal vi tro direktøren, vil vi ser mer aktivitet fra Aller på denne fronten i tiden som kommer.

-- Vi er inne i andre bølge nå. Første bølge var å investere i markedsføringsselskaper (som Redink). Nå investerer vi i selskaper som kan tilby nye tjenester som er relevante for våre lesere. Vi har mange nisjeutgaver som skriver om bil. Innen helse er vi også godt representert gjennom blant annet Lommelegen, sier forretningsutviklingssjefen og hinter til at Lommelegen vil få en mer fremtredende rolle i nærmeste fremtid.

Aller er ikke det eneste medieselskapet som investerer i oppstartsbedrifter. Nylig ble det kjent at Schibsted investerer 4 millioner i lesespillet Poio.

BLI OPPDATERT: Lytt til Shifters ukentlige podcast om den digitale internett økonomien.