Zwipe-teamet. Foto: Vilde Mebust Erichsen
Zwipe-teamet. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Zwipe vurderer børsnotering i Sverige: – Vår posisjon i et stort fremtidig marked bekreftes

Publisert   Sist oppdatert

Et særdeles aktivt halvår ga Zwipe et litt svakere resultat enn i fjor.

Den foreløpige halvårsrapporten til biometriselskapet Zwipe viser et negativt resultat etter skatt på 36,3 millioner kroner. På samme tid i fjor var resultatet minus 30,71 millioner.

Årsaken, skriver selskapet, er "strategiske investeringer".

– Zwipe er et pre-kommersielt selskap og resultatene reflekterer våre investeringer i utvikling og tilpasning av vår teknologi og våre løsninger for biometrisk betaling med kort og «wearables», samt i utvikling av supply chain og egen organisasjon, sier CEO André Løvestam til Shifter, og legger til at selskapet har investert mye i arbeidet med eksisterende og nye kunder og partnere.

Og årets seks første måneder var en hektisk periode for bedriften. Zwipe inngikk en rekke større avtaler med produsenter av betalingskort, deriblant den kinesiske giganten Goldpac, en storrunde på 120 millioner kroner ble lukket, og selskapet ble notert på Oslo Børs' Merkur Market.

– Vi er veldig fornøyd med alt vi har oppnådd så langt i 2019, og vi ser at vår posisjon i et stort fremtidig marked bekreftes. Markedet for biometriske betalingskort er i ferd med å materialisere seg og vi har kundene, løsningene og erfaringen til lykkes med å få en andel av dette, sier Løvestam.

Les også: Gründeren parkerte Formel 1-karrieren for å satse på skoleprosjektet - nå er Zwipe verdt over 280 millioner kroner

Børs i Sverige

I en børsmelding tirsdag morgen opplyste selskapet at styret har gjort et intensjonsvedtak om å vurdere notering på Nasdaq Stockholms First North Growth Market.

Hensikten, ifølge Løvestam, er å flytte selskapet nærmere investorene og åpne et "større og mer dynamisk marked" for selskapets aksjer. Tidspunktet for en eventuell notering i Sverige er imidlertid ikke bestemt.

Erfaringene fra Oslo Børs’ Merkur Market har vært et "positivt og viktig" for Zwipe, forteller Løvestam.

– Når vi nå ser til Nasdaq First North Growth Market i Stockholm, er det fordi majoriteten av vår aksjonærbase er i Sverige allerede og fordi Nasdaq First North er en større markedsplass med flere investorer med høy interesse for teknologiselskaper, sier Løvestam.

I tiden fremover vil selskapet legge mest arbeid i tilpasning av løsningene for å redusere enhetskostnadene, pilotarbeid og prosesser knyttet til sertifisering.

 CEO André Løvestam i Zwipe. Foto: Vilde Mebust Erichsen
CEO André Løvestam i Zwipe. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Løvestam vil ikke kommentere når de regner med å levere lønnsomhet, men understreker at den finansielle situasjonen i selskapet er "stabil", og at de ikke har nærliggende planer om ny kapitalinnhenting.