Ferd SE lanserer ny nordisk satsing på "sosiale startups". Øverste rad fra venstre: Anna-Maija Aalto (Sitra), Stine Lomholt (Den Sociale Kapitalfond), Karin Frölander (Impact StartUp Norge)
Nederste rad fra venstre: Kimmo Lipponen (Arvoliitto), Jenny Carenco (Prosper), Marte Sootholtet (Impact StartUp Norge).
Ferd SE lanserer ny nordisk satsing på "sosiale startups". Øverste rad fra venstre: Anna-Maija Aalto (Sitra), Stine Lomholt (Den Sociale Kapitalfond), Karin Frölander (Impact StartUp Norge) Nederste rad fra venstre: Kimmo Lipponen (Arvoliitto), Jenny Carenco (Prosper), Marte Sootholtet (Impact StartUp Norge).

Akselerator utvider jakten på "samfunnseffekter" i nordisk storsatsing

Publisert   Sist oppdatert

Norske Impact Startup slår seg sammen med nordiske partnere: – Hvis en løsning virker i Oslo, virker den sikkert også i København, sier dansk investor. 

Akseleratoren har allerede lagt bak seg to runder i Norge, da under navnet Social Startup. Programmet bygger på en dansk modell, initiert og videreutviklet av Ferd Sosiale Entreprenører i Norge.

Målgruppen er selskaper som løser samfunnsutfordringer.

På listen over tidligere deltakere står blant andre JodaCare, selskapet bak en kommunikasjonsløsning til nettverket rundt en person som mottar helsetjenester. Gründerne gikk i 2017 helt til topps på Technoport.

I forkant av tredje runde med oppstart i 2020, har Ferd Sosiale Entreprenører (Ferd SE) inngått et samarbeid med partnere i Danmark, Sverige, Finland og Island.

– Selskaper som jobber mot bærekraftsmål har mange av de beste løsningene på dagens utfordringer. Derfor trenger vi et sterkt økosystem for dette i Norden, sier programmets leder Marte Sootholtet og legger til:

– Ferd SE er så fornøyd med resultatene og ringvirkningene av Impact Startup, at de sammen med Den Sociale Kapitalfond har inngått samarbeid med svenske og finske partnere om skalering av programmet.

Les også: Ferd SE investerer i sykkelteknologi for eldre: Vil skalere utenlands

"Større pipeline"

Sootholtet viser til av 8 av 10 sosiale startups går dukken etter de første 18 månedene, hovedsakelig fordi det mangler arenaer der sosiale startups kan finne finansiering.

– Hvert enkelt land har små markeder, men ved å jobbe sammen skaper vi en større "pipeline" av impact-startups å investere i, sier Jenny Carenco. 

Hun er administrerende direktør i svenske Propser, som nå er blant de nordiske partnerne i Impact Startup.

Carenco får også selskap av blant andre Birgitte Frost Mathiesen, partner og direktør i Den Sociale Kaptialfond Management i Danmark.

–Velferdsutfordringer i Norden løses først og fremst i offentlig regi. Men behovet for innovasjon på dette området øker, og private aktører har kompetanse som kan være med å bidra, sier hun og fortsetter:

– Derfor er det logisk at disse miljøene samarbeider på tvers av nordiske land for å hjelpe nye innovative løsninger å skalere. Hvis en løsning virker i Oslo, virker den sikkert også i København. 

Investere i samfunnseffekter

Sootholtet mener det er behov for en arena der flere investorer kan oppdage mulighetene i å investere i samfunnseffekt.

– Impact Startup er en god arena for sosiale investorer på jakt etter kvalifisert "dealflow". Vi vet hvor viktig det er med en god kobling mellom selskaper og investorer, sier hun og legger til:

– Når målet er mer enn å tjene penger, er også match på verdisyn og sosiale ambisjoner spesielt viktig. Vår jobb er å koble rett selskap med rett investor.

30 selskaper

I en utvelgelsen blir 30 selskaper fra hvert nordisk land, invitert til å delta på en "bootcamp". Her videreutvikles ideen sammen med en rekke forretningsutviklere.

Deretter velges 10 startups fra hvert land til selve akseleratorprogrammet, som skal gå over 6 måneder samt en 12 måneders oppfølging.

– Investorlandskapet må utvides. Vi ønsker å samarbeide med alle og skape et åpent økosystem. Derfor samler vi de nordiske investorene og lager en introduksjon slik at vi kan utvikle beste praksis for investeringer, sier Sootholtet.

Les også: Suksess med samfunnsansvar: «Det er fort gjort å tenke at man enten skal gjøre ingenting, eller gjøre alt og bli den perfekte bedrift»