BizBot hentet nye millioner - åpner «medgründerroboten» for alle
Didrik Martens feiret BizBots ettårsdag med å hente inn 4.4 millioner - på hengende håret før en fire dager lang heimevernsøvelse.
Fredag kveld for knapt to uker siden ble finansieringsrunden lukket. Påfølgende mandag morgen sto BizBots CEO på Heistadmoen i et par militærstøvler - 15 år etter egen førstegangstjeneste.
– Flaks?
– Ja! Eller nei. Kanskje litt.
Didrik Martens utdyper en tilsynelatende god timing:
– Vi begynte på finansieringsrunden like etter jul. Jeg visste jo også om datoen for øvelsen i god tid, men det er sjelden rom for å planlegge noe særlig i en startup-verden.
Men det ble ikke nødvendig å bryte vernepliktsloven. Og selskapet med mål om å forenkle business-byråkratiet, fikk hentet nødvendig kapital av både eksisterende og nye investorer.
– Vi håper på noe inntekt mot slutten av året, men akkurat nå er en gratis tjeneste og feedback fra brukere viktigst, sier Martens.
Åpner Bizbot
Fire presentasjons-sider og en idé om å gjøre det raskere å bygge selskap, var BizBots utgangspunkt da de i fjor deltok og senere gikk helt til topps i The Factorys akseleratorprogram.
Nå sitter de vegg i vegg med vårens håpefulle prosjekter.
– Gjennom miljøet har vi fått tilgang på kule investorer, brukere og andre startup-miljøer. Et svært fruktbart samarbeid, sier COO Øyvind Pedersen Jr.
I løpet av mars skal en nå lukket beta-tjeneste bli tilgjengelig for alle som ønsker å teste en heldigitalisert plattform for å etablere et aksjeselskap, føre en aksje-bok og gjennomføre en emisjon.
Mot sommeren planlegges full lansering.
– Målet er å lage et produkt så smidig at selv min mor som aldri har satt opp et aksjeselskap før, skal kunne klare å klikke seg gjennom og få noe fornuftig ut av det, sier CMO Richard Paulsen.
Kjent problem
Før siste finansieringsrunde lå til sammen to millioner kroner på BizBots konto, hentet fra The Factorys eget fond, private investorer og Innovasjon Norge, både fase 1 og fase 2-tilskudd.
Ved årsskiftet ble Danske Bank første storkunde - og parallelt med pågående forhandlinger om tilsvarende samarbeid, er planen å vokse med en nettverkseffekt.
– Vår fordel er jo at vi aldri behøver å forklare potensielle kunder hvilket problem vi forsøker å løse. Hvis vi sier det er vanskelig å drive business, er det ingen som sier oss i mot, sier Martens.