Godis-gründere henter millioner for å gjøre snacks sunnere
CarePacks har 6 millioner kroner og kjente idrettsstjerner på laget når de skal bruke tech til å gjøre godteri bedre for helsa.
Mens andre fyller påskeegg, fyller godteri-gründerne i CarePacks kassa med penger. Shifter møter teamet i solveggen på Rosenholm. Selskapet utvikler en abonnementsordning for sunnere snacks -- og har nå fått inn til sammen 6 millioner kroner, det meste av det i en nylig emisjon, og noe av det i form av 1,3 millioner i et risikolån fra Innovasjon Norge. I løpet av året skal de satse internasjonalt - med tech i verktøykassa.
-- Vi utvikler en AI-løsning for kundeservice, der kunden vil få svar på sitt eget språk. Så det blir altså en robot som svarer, og vi må være sikre på at svarene som gis er de riktige. Det tar tid å utvikle dette, men vi ønsker å vokse oss store på det, så vi er i forkant av de trendene vi ser nå, sier Johansen.
Johansen forteller at selskapet er fornøyd med hvordan emisjonen de er i sluttfasen av, går fremover.
-- Vi er helt på slutten av i emisjonen som vi avslutter rett over påske og er snart fulltegnet, vi kapitaliserer opp selskapet med 7.5 millioner og 6 millioner er allerede sikret. Vi er nå godt rigget med både kapital og ressurser for å realisere våre vekstplaner, sier Stig Ola Johansen, CEO og gründer av Carepacks.
Valgte idrettsprofiler til markedsføring
CarePacks tilbyr ulike pakkeløsninger -- via en abonnementsordning -- for det som skal være sunnere snacks, og dette er også noe som vil brukes aktivt i markedsføringen av selskapet når de i løpet av 2018 går internasjonalt.
-- Personer fra Norge, Danmark og andre land er ikke nødvendigvis interesserte i de samme produktene, men vi vil via innsiktsundersøkelser finne ut hvordan vi kan levere optimale konsepter til kundene, sier Stig Ola Johansen, CEO og en del av gründerteamet i CarePacks.
På investorsiden har CarePacks blant annet fått med seg Agera, Martin Rex Empacher, SJV Invest AS og SN Invest AS. I tillegg har selskapet fått friidrettsutøver Ezinne Okparaebo og langrennsløper Marthe Kristoffersen som frontfigurer i markedsføringen av selskapet. Okparaebo er i tillegg én av gründerne bak selskapet.
-- Det er viktig når man bygger en utfordrer innenfor vårt segment at man knytter til seg ambassadører/influencere som er troverdige og som kan stå inne for CarePacks sine verdi elementer. Ezinne og Marthe -- med sin bakgrunn -- vet betydningen av riktig kosthold og energi, og er to personer som er gode forbilder. Dette er viktig for merkevaren til CarePacks, sier May-Rita Kappfjell.
Kappfjell trekker også frem betydningen av det store nettverket idrettsstjernene har, og at CarePacks både har jobbet med og jobber med disse kontaktene.
Henviser til det eksklusive
På spørsmål om hvorfor en kunde skal prioritere å benytte seg av CarePacks abonnementsordning fremfor å kjøpe de samme produktene i butikken, henviser Johansen blant annet til det de hevder er et eksklusivt innhold.
-- Pakkene inneholder alt fra noen egne merkevarer, produkter vi har eksklusive rettigheter til, for eksempel MadeGood, i tillegg noen produkter man finner i dagligvaren med da ofte nyheter med sunnere profil, samt produkter som finnes i noen utvalgte helsekost og økologiske butikker. Vi har en klar strategi for videreutvikling av egne merkevarer som vil ble en vesentlig større del av pakkene fremover, sier Johansen.