Teamet i Tidewave. Foto: Tidewave
Teamet i Tidewave. Foto: Tidewave

Investorene putter pengene i «bestefars» smarte madrass

Publisert Sist oppdatert

Tidewave henter 1,4 millioner kroner til å gjøre livet i senga bedre for de eldre og lettere for sykepleierne.

Oppstartsselskapet fra Rogaland har laget en smart vendemadrass som skal forebygge liggesår og avlaste sykepleiere. De har den siste tiden fått mye oppmerksomhet rundt prosjektet -- nå også fra investorer. Men vendemadrassen som omtales som «cutting edge», er egentlig et gammelt prosjekt som gründer Elen Haugs Langviks bestefar holdt på med på slutten av 80-tallet, men som ble lagt ned da han døde i en ulykke.

De unge gründerne som hadde studert endringsledelse, nærmest snublet litt inn i prosjektet som nå har tatt av.

-- Vi hadde meldt oss på en lokal innovasjonskonkurranse, og tok utgangspunkt i prosjektet til bestefaren til Elen. Etter det har det skjedd mye og raskt, der vi nå står klar med en helt ny fungerende prototype og er blitt et team på fem personer forteller markedssjef Nina Fagerheim Åmodt.

Det viste seg at de hadde truffet godt på et problem mange var opptatt av. I et Norge med en fremfossende eldrebølge og for få hender innen helse og omsorg, mangler det folk til å snu personer om nettene.

-- Helsenæringen er presset, og dette er typisk ubehagelig rutinearbeid som man kan løse på en bedre måte ved å automatisere, sier Fagerheim Åmodt.

Snus sakte

Gründerne har ivaretatt grunnprinsippet fra den gangen bestefar Haugs startet utviklingen av smartmadrassen sammen med Haukeland sykehus, men de har endret store deler av teknologien.

Madrassen tilfører en saktegående og kontinuerlig bevegelse til brukeren gjennom natten. Slik unngår brukerne liggesår, de blir mer selvstendig, og helsepersonell styrer unna tunge løft og får bedre tid til andre oppgaver og institusjonene sparer store ressurser.

-- Vi snakket mye med kunder, og var til stede på sykehjem, for å undersøke behovene. Til å begynne med hadde vi ikke teknologer med oss, og vi var avhengig av å hente kompetanse utenfra. Men fant ut at vi måtte ha ingeniører i teamet.

Samarbeider med eldrehjem

-- Dere er jo unge og her er det eldre som har problemet. Har det vært slik at interessen for problemet også har vokst underveis?

-- Hele motivasjonen var jo at dette var veldig stort og omfattende problem både her i Norge og hele verden. Da vi så at etterspørselen var der og at vi kan bli med å gi en bedre hverdag for så mange personer, bestemte vi oss for å lage det, sier Fagerheim Åmodt.

Hun viser til at det ikke bare er eldre, men også andre personer med funksjonsnedsettelse som får nytte av produktet. Grunnen til at de nå satser på eldre i første omgang, er at det er der de allerede har de sterkeste relasjonene gjennom arbeidet hittil.

-- Det er den mest effektive og smarteste måten for oss å komme ut til første kunde, forteller markedssjefen i Tidewave.
Selskapet er nå er i gang med en såkalt innovasjonskontrakt, der de på tre måneder skal plassere ti til 12 smartmadrasser ute på ulike eldrehjem.

Den norske startupen samarbeider også med noen av Europas ledende ekspertise på trykksårforebygging ved et universitet i Dublin, gjennom et forskningsprosjekt støttet av VRI Rogaland via Forskningsrådet.

Kompetente investorer

Selskapet har hittil mottatt rundt to millioner kroner i støtte fra blant andre Innovasjon Norge og Forskningsrådet.

Investorene som nå går inn med ytterlige 1,4 millioner kroner er blant annet Ove Nielsen Humanitære Stiftelse, en non-profit stiftelse som investerer i samfunnsnyttige bedrifter. Stiftelsen har tidligere investert i selskaper som HY5 og Bright Products. Blant investorene er også Egdir, morselskapet til Egde Consulting som Tidewave arbeider tett med for å sertifisere produktet. I tillegg har lokale seriegründere, venner og familie blitt med i emisjonsrunden.

-- Vi er fornøyd med sammensetningen. Det er ikke bare finansielle krefter, men vi får også nyttig kompetanse inn i selskapet når det gjelder helse og forretningsutvikling.

Ambisjonen nå er å komme ut i markedet for alvor i 2019, og har lagt løpet dereetter.

-- Med 1,4 millioner i frisk egenkapital har vi sikret aktivitetene frem til neste år. Innovasjonskontrakt der 12 pasienter ved fire sykehjem skal teste vendemadrassen over tre måneder, slik at helsepersonell kan rapportere langtidseffekten, gir helt avgjørende dokumentasjon for å være overbevisende i et kommersielt marked etterpå, sier Bjørn Sebastian Lorentzen, daglig leder i Tidewave R&D.

Tidewave har ikke oppgitt verdsettelsen av selskapet, men forteller at det fremdeles er rom for flere investorer.

-- Vi har fremdeles aksjer som er avsatt i selskapet for privat investering, så det er absolutt mulig for flere å bli med på laget. Hvis det er noen der ute med engasjement for helseteknologi og som vil bli med på å skape bærekraftige velferdsløsninger, så er det ikke å nøle med å ta kontakt, sier Elen Haugs Langvik.