Blueye Robotics og Flowmotion får designpris
De to gründerbedriftene får Doga-merket - merket for god design.
Prisen deles ut av Design og arkitektur Norge, i dag. Også samarbeidspartneren Eggs Design får utmerkelsen, melder Adressa. Begge selskap har blitt internasjonalt kjente for sine produkter, og begge har sin base i Trondheim.
--Åpner opp et vell av bruksområder
I en pressemelding fra Design og arkitektur Norge grunngis det hvorfor man valgte å gi nettopp Blueye og Flowmotion prisen. Blueye, som står bak verdens første undervannsdrone ment for forbrukermarkedet, har gjennom flere år fått oppmerksomhet både i Norge og utlandet.
-- Dette er et produkt som åpner opp et vell av bruksområder, fra inspeksjon av skip og undervannsinstallasjoner til ren undervannssafari. Det er nesten umulig å se på den uten å tenke at du ønsker deg en slik, og vår spådom er at dronen vil få berettiget oppmerksomhet når den lanseres i butikk, står det i pressemeldingen.
Selskapet har allerede forhåndssolgt 400 droner, og i vinter skal masseproduksjonen starte i Polen. I august skrev Shifter om at Blueye hadde inngått en avtale med Hurtigruten, og at formålet er å vise turister verden under vann. Dronen kan "streame" video fra havets bunn og opp til dem som står på Hurtigrutens dekk, og det er dermed ventet at det vil bli stor blest rundt produktet.
Forhåndssolgt for 20 millioner kroner
Flowmotion, det andre selskapet som har blitt tildelt Doga-merket i dag, får prisen for sitt design til en stabilisator for smarttelefon. Stabilisatoren er ment å sikre gode videopptak, og siden januar har selskapets forhåndssalg av produktet økt fra 9 millioner kroner til 20 millioner kroner.
Flowmotion har blant annet blitt omtalt på Forbes.com, Digital Trends og Business Insider. Også i juryens begrunnelse for hvorfor Flowmotion fortjener prisen, legges det vekt på at gründerne har skapt et produkt man "må ha".
-- Valgene som er tatt med hensyn til materialer, form og funksjonalitet, vitner om en moden og innsiktsfull prosess og har resultert i et produkt som gir en umiddelbar «must have»-følelse, både på grunn av funksjonaliteten og fordi det er kult i seg selv, står det i pressemeldingen.