Blueye lander storavtale med Hurtigruten: Skal vise ressurssterke turister verden under vann
Gründerne og cruisegiganten fant tonen med dronen på Arendalsuka i fjor, lanserte samarbeidet samme sted i år.
Blueye har vært i dialog med Hurtigruten i lang tid. Og i vår ble undervannsdronen testet ut under en reise fra Frøya til Tromsø med et av ekspedisjonsskipene – både for praktiske gjøremål innen vedlikehold og opplevelsestilbud til gjestene.
– To ekspedisjonsledere og mannskap i alle divisjoner var med. Det var en braksuksess, og vi dro rett hjem og skrev under en intensjonsavtale, forteller gründer Christine Spiten i Blueye.
Tirsdag ble samarbeidet formelt lansert i havnebassenget under Arendalsuka.
Blueye for turistene
Undervannsdronene til Blueye vil nå bli en del av opplevelsestilbudet om bord på cruisene til Hurtigruten, og turistene kan få det Spiten beskriver som «en magisk opplevelse».
– Når de ser en grindhval på hvalsafari, vil de kunne streame undervannsvideo live på alle skjermer om bord, forteller Spiten.
Nå venter det blant annet en ekspedisjon til Antarktis rundt juletider.
Fant miljøtonen
Teamet i Blueye har også funnet sammen med Hurtigruten i det Spiten opplever som et ekte engasjement for livet i havet. Hun viser til hvordan ekspedisjonsteamet til Hurtigruta alltid består av marinbiologer, og at cruisegiganten også har et tett samarbeid med Havforskningsinstituttet.
– De har et kjempebredt spekter av foredrag og aktiviteter for å øke forståelsen for naturen og stedene de kommer til. Jeg tror de har noe unikt sammenlignet med andre cruiseselskap, sier Spiten.
Hun har også sansen for selskapets strandryddingsopplegg.
Økonomiske muligheter
– Hva er avtalen verdt for dere?
– For oss betyr det at vi får en stor og langsiktig samarbeidspartner. Det blir ikke bare en eller to droner til en kunde, men kanskje ti droner per skip. Samtidig kan vi pakke det inn i noe mer enn bare å selge det fysiske produktet, og sammen utforme en opplevelsespakke, sier Spiten.
Samarbeidet vil også være en viktig markedsføringsplattform for Blueye og Hurtigruten. Turistene kan ta med seg dronevideoene hjem, og distribuere de videre via sine kanaler. Samtidig får dronestartupen plass i Hurtigrutens kanaler, bare på Facebook har selskapet hundretusener av følgere.
Hurtigruten har ønsket å få dronene i selskapets farger, og prege dem med sin logo – men det skal ikke være tvil om at videobildene kommer fra Blueye, ifølge Spiten.
Inntekter
Spiten mener det er vanskelig å tallfeste den økonomiske verdien av avtalen, men Blueye vil få en del av inntektene fra opplevelsespakkene. Og de vil ha eierskap til video og data som samles inn.
– For oss blir dette en «recuring revenue»-modell. Det viser også hvilken vei Blueye går, vi blir en plattform for innhenting og deling av data om det som er under vann. Vi starter med en undervannsdrone, men det er bare begynnelsen på en langsiktig plan om å bli en kunnskapsplattform, sier Spiten.
Blyueye vil også tjene penger på vedlikehold og service overfor kundene. Det er også planer om å selge dronen om bord, til de som måtte være interessert.
Øker verdien
Det er liten tvil om at avtalen med Hurtigruten betyr mye for verdsettelsen av Blueye som er i gang med en større runde der de skal hente inn kapital. Selskapet skal få inn minst 50 millioner i investeringskroner.
– Dere har vel oppmerksomheten som skal til for å få til dette?
– Vi har fått mange henvendelser, både fra USA, Kina og Norge. Så det blir en avveining, og for oss er det viktig å ha de riktige investorene på laget. Vi er mer enn et hardwareselskap som lager en ny dings, sier Spiten om hvorfor interessen er såpass stor.
Begynte i Arendal
Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam ser på prosjektet med Blueye som veldig spennende. Den første kontakten skjedde under Arendalsuka i fjor, da Hurtigruten-gjengen passerte selskapet ved en tilfeldighet.
– Dette gir en helt ny dimensjon til reiselivsproduktet vårt. Der vi til nå har vært opptatt av det som skjer over vann, kan vi vise det som skjer under vann, sier Skjeldam.
Selskapet har ekspedisjonsturer til blant annet Grønland, Svalbard og Antarktis.
– Vi har med oss haugevis av eksperter. Biologer, glasiologer, botanikere og geologer. Ekspertene forteller om plantelivet, dyrelivet og naturen.
Konsernsjefen tror undervannsdronen kan åpne opp et univers som også gjør det spesielt interessant å ha historikere om bord.
– Tenk bare på skipsvrak og historiene rundt disse. Det er dødsspennende og fascinerende, sier Skjeldam.
Utstillingsvindu
Han vil at Hurtigruten skal være en arena for gründerselskaper som Blueye, og at denne type samarbeid kan bidra til flere eksportsuksesser.
– Får vi til det, blir det en utrolig viktig målestokk for andre gründerbedrifter, sier Skjeldam.
Han viser til at 80 prosent av de reisende på Hurtigruten er utlendinger, og at selskapet seiler stadig mer utenfor Norge.
– Mange av dem er ressurssterke og nysgjerrige. Når de ser dette produktet, blir det tent.
Jo flere, jo bedre
Nå ser Hurtigruten seg om etter samarbeid med nye gründerbedrifter.
– Innen opplevelsesnæringen har vi allerede innledet samarbeid med flere startups. Men vi er også glad i å teste ut ny teknologi, særlig de som er opptatt av å fremme norsk natur på en bærekraftig måte.
Et av samarbeidene er innenfor hvalsafari med batteridrevet båt, med reiselivsselskapet North Sailing.
– Jo flere vi får av denne typen bedrifter, jo bedre for Norge. Vi er en del av utfordringen, men vi er også en del av løsningen, sier han.
NB: Hør også vår podcast med Blueye-gründer Christine Spiten, der hun forteller om arbeidet med undervannsdronen, og hvordan hun også motiveres av at prosjektet bidra til å stoppe forsøplingen av havet.