Gründer Kristin Over-Rein i BoldBooks. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
BoldBooks henter 1,2 millioner i kapital -- og har planer om å gå inn i det tyske bokmarkedet
BoldBooks-gründer Kristin Over-Rein mener selskapets suksess viser til en tendens som gjelder flere samfunnsområder.
Kristin Over-Rein har lenge hatt troen på "den indre forfatteren" som finnes i flere av oss, og nå har også Innovasjon Norge fått den troen. Da BoldBooks fikk avslag på søknaden om markedsavklaringstilskudd fra Innovasjon Norge i 2016, var det begrunnet i manglende tro på brukerpotensialet. I januar 2017 hentet de likevel inn 100.000 i markedsavklaringstilskudd fra Innovasjon Norge, og i sommer hentet de 600.000 i kommersialiseringstilskudd.
-- Det har på mange måter skjedd en holdningsendring: Tidligere har mange trodd at en bok er av dårlig kvalitet hvis forfatteren gir ut en bok selv, men på BoldBooks kan forfattere kan benytte seg av de samme kvalitetstjenestene som forlagene gjør. Dessuten tenker leserne veldig ofte ikke over hvilket forlag en bok kommer fra. Veldig få kan si noe om hvem som har utgitt boken de leser nå, sier Over-Rein.
BoldBooks har som konsept at forfattere selv skal kunne gi ut og selge bøker, uten å måtte gå veien om tradisjonelle forlag. Slik det er i dag, får en forfatter kun 10 -- 15 prosent av inntektene fra salget av hver enkelt bok via de største forlagene, men hos BoldBooks går de det meste av inntektene til forfatteren selv, pluss at forfatterens rettigheter til bøkene ikke innskrenkes.
Henter million fra investor og Innovasjon Norge
I sommer fikk bokselskapet T:Lab Capital som sin første investor, med en emisjon der investeringsselskapet nå har en eierandel på 4,5 prosent hos BoldBooks. Innovasjon Norge hadde som forutsetning at BoldBooks måtte få en investor før de fikk kommersialiseringstilskudd, og med den nye investoren ble altså dette kravet innfridd. Totalt kommer det nå inn 1,2 millioner kroner til BoldBooks, penger som først og fremst skal brukes til IT-utvikling. Også på forfattersiden går det bra for selskapet.
-- Vi ser at det er stor interesse for BoldBooks: Vi har rundt 200 forfattere som har kjøpt tjenester av oss. Å formidle tjenester er kjernevirksomheten vår, men vi har også en nettbokhandel der forfatterne kan selge bøkene sine. Så langt er det 125 forfattere som gjør dette, sier Over-Rein.
-- Ønsker å følge forfatterne tettere
Med frisk kapital i selskapet er det mye som står på agendaen, blant annet en oppgradering av BoldBooks-plattformen, der bøkene selges og forfattere får markedsført seg. I den nye, digitaliserte plattformen vil det være bygget inn ytterligere støtte og veiledning for forfattere, slik at de ikke skal føle at de står alene i utgivelsesprosessen.
-- Det er mye å sette seg inn i når man ikke har gitt ut en bok selv. Vi ønsker å følge forfatterne tettere, så de ikke føler at de er alene i prosessen, sier Over-Rein.
Samtidig har selskapet -- som er den eneste platformtjenesten i den norske bokbransjen -- så langt klart seg nesten uten uten markedsføringstjenester.
-- Vi har ikke brukt så mye penger på markedsføring, ryktet om BoldBooks har gått via jungeltelegrafen. I tillegg har det hjulpet oss at vi er synlige på Google og i sosiale medier, sier Over-Rein.
Når tjenesten er videreutviklet i Norge, har BoldBooks planer om å skalere videre til Norden og et av verdens største bokmarkeder, Tyskland.
Forfatter- og gründerlivet
I en pressemelding fra BoldBooks kommer det frem at den neste versjonen av plattformen vil innebære ytterligere tjenester og funksjoner som effektiviserer og moderniserer utgivelsesprosessen, uten at man må gå gjennom et forlag. Over-Rein mener at utviklingen man har sett i USA, der indieforfattere har skapt seg karrierer ved å gi ut bøker på bokplattformer og som e-bøker, også vil komme til Norge.
-- Å gi ut bøker på egenhånd er jo på en måte å være en gründer, så hvis man velger å investere i produksjon av kvalitetsstoff, får man et like godt produkt som fra et forlag. Hos BoldBooks beholder man dessuten alle rettigheter til sin egen bok, samt mesteparten av inntektene, sier Over-Rein.
Hun viser til at utviklingen går i samme retning både innen bokbransjen, såvel som i andre bransjer, der selvbetjeningsløsninger og freelancere endrer markedet. Håvard Belbo, daglig leder i T:Lab, mener også at den tradisjonelle bokbransjen er moden for innovasjon.
– BoldBooks har et spennende konsept i en konservativ bransje som trengs å røskes litt opp i. Så langt ser de ut til å ha gjort veldig mye riktig, og vi gleder oss til å bidra til videreutvikling og klargjøring for neste investeringsrunde, sier Belbo i pressemeldingen.