Renathe Lund sammen med en golden retriever-valp. Foto:

Boliggründere løfter plattform for kjæledyr på avveie

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 20. desember 2017

Kjæledyrportalen — som i flere år har blitt driftet av ansatte fra VG — har fått nytt utseende og brukervennlighet, av gründerne bak Hybel.no. 

Portalen var opprinnelig VGs satsning, i årene 2011 – 2013. Da var det et klubbkonsept der brukerne betalte for å bruke tjenesten. De siste fire årene har portalen vært drevet av ildsjeler fra VG, og dyreeiere har hatt muligheten til å gratis publisere annonser for bortkomne dyr, eller dyr som har blitt funnet.

I en pressemelding fra Hybel.no og Dyrebar.no forteller Renathe Lund, daglig leder for portalen, at kjæledyr forsvinner hver dag. Ambisjonene om å gjøre noe for å hjelpe både dyreeierne og kjæledyrene er drivkraften bak prosjektet.

– Vi bygger en «savnet og funnet-plattform» som tar i bruk teknologi som allerede er der ute og som vi alle har tilgang til på en ny måte, sier Lund i pressmeldingen.

Har hjulpet 20.000 dyr

I dagens Norge har 40 prosent av norske husholdninger et kjæledyr, og det vanligste er katt, etterfulgt av hund. Årlig bruker nordmenn bruker i to milliarder kroner på kjæledyrene sine, og siden oppstarten av Dyrebar.no har portalen hjulpet 20.000 dyr tilbake til eierne sine.

Den nye plattformen portalen nå er på, er laget av gründerselskapet Hybel.no. Anders Brochmann, gründer i og eier av Hybel.no forteller at de har lagt noen planer for hvordan portalen kan videreutvikles etterhvert.

— Vi har satt oss noen ambisiøse mål og har spennende tanker rundt portalens fremtid og hva som vil være relevant videreutvikling av tjenesten. Et viktig mål er i første omgang å styrke portalens posisjon som Norges ledende tjeneste for kjæledyr som er savnet og funnet, skriver Brochmann på epost til Shifter.

Brochmann forteller at plattformen tidligere har båret preg av manglende teknisk vedlikehold, og at dagens portal har bedre brukervennlighet og funksjonalitet.

— Det er mange flinke ressurser tilknyttet tjenesten Dyrebar.no. Felles for alle er at vi ønsker å bidra til å gjenforene kjæledyr med eierne sine på en god og effektiv måte, skriver Brochmann på epost.

 


Christine Steinsholt i Listfully har laget en podcast om hennes gründerreise. Foto: Lucas Weldeghebriel

Podcast alert! Christine har tatt permisjon fra jobben for å starte et selskap. I episode 5 diskuteres kjønn og entreprenørskap.

Last ned podcasten i Itunes eller den podcast-klienten du måtte bruke. 

Hør episoden her.