Kees Kolen og Jørn Lein Mathiesen.

Booking.com-legendens tips til norske tech-investorer: Se etter gründere som vil jobbe 20 timer om dagen og 30 dager i måneden

Publisert Sist oppdatert

I det globale mylderet av gründere er det de som er villig til å jobbe absurd hardt som vinner, de som ikke tenker på gründingen som arbeid, mener Kees Koolen.

– Det er enormt mange ideer der ute, men det hjelper ikke hvor god ideen din er hvis det er en del andre forutsetninger til stedet, sier Koolen da han møter Shifter.

Den legendariske tech-lederen og startupinvestoren Kees Koolen (t.v. i bildet) er invitert til Norge av den nye engleinvestorforeningen Business Angel Network Norway, ledet av Jørn Lein-Mathisen (t.h. i bildet).

Koolen var blant annet med på å bygge opp Booking.com fra å være en bitteliten nederlandsk startup til å bli den største hotellbestillingstjenesten i verden. Nå er han partner i investeringsselskapet EQT. Han er også rådgiver for Uber, der han blant annet hjelper dem med å sette sammen slagkraftige team når selskapet ekspanderer globalt.

Absurd mye arbeid

Veien til suksess handler om arbeid – MYE arbeid, skal vi tro Koolen.

– Selskapet lykkes globalt fordi det har et team av folk som er villig til å jobbe absurd hardt for å løse et problem, sier Koolen.

Det er det han så etter da han satte sammen teamet i Booking.com. Og det er det han ser etter når han nå investerer i tech-selskaper.

– Hva legger du i å jobbe «absurd hardt»?

– En arbeidsdag på 20 timer er ikke uvanlig. Det er heller ikke uvanlig å jobbe 30 dager i måneden. Det er heller ikke uvanlig å gjøre dette i mange år, sier Koleen.

– Når du jobbet så hardt med Booking.com, tenkte du noen gang på å gi opp?

– Nei. Jeg pleier å si at «dersom alt går bra, kan alle gjøre det». Men mesteparten av tiden går mye galt. Som team i Booking.com gjøv vi på og løste problemene. Vi så alltid etter hvordan vi kunne endre noe, hvordan gjør det bedre. Men det var aldri i mine tanker å gi opp på grunn av dette.

Jobben er hobbyen

Han viser til selskaper som Google og Amazon, og hvordan ledelsen hele tiden har jobbet hardt for å være «på ballen». Hvis du ønsker å gjøre noe annet i livet, er det nesten umulig å skape et «globalt ledende selskap.

– De lederne jeg kjenner i selskaper som virkelig har gjort det godt globalt, de gjorde en ting ved siden av å sove: De jobbet. Og det er derfor jeg ikke gründer selskaper lenger, fordi jeg liker å gjøre andre ting også, sier han.

– Det de har til felles er at de liker det de gjør. For oss som har vært gjennom det, var det en hobby, og vi så ikke på det som arbeid lenger. For hvis du har følelsen av å jobbe «for noen», da kan du ikke gjøre det lenger. Du må ha passion, jobben må være livet ditt, sier han.

Andre snakker mye om penger og verdier, men hvis det er det som er det viktigste, vil du ikke lykkes og orke å gjennomføre noe slikt, ifølge Koolen.

Samme kona i 23 år!

Spørsmålet er om det er mulig å ha en familie oppi en slik intens gründerkarriere. Selv har Koolen fire barn.

– Hvordan kombinerer du familielivet med dette?

– Det var ikke alltid lett. Men jeg har et godt forhold til barna og familien min.

– Har du fortsatt et godt forhold til kona di?

– Ja, veldig godt. Jeg har hatt den samme kona siden jeg var 23 år. Vi hadde en rekke diskusjoner om dette før vi giftet oss. Så vi giftet oss litt senere enn normalt, fordi hun ikke visste om hun var klar for at det skulle være slik.

Han tror de begge er lykkelige med det valget de har gjort.

– Jeg ser kanskje barna mine mindre enn andre foreldre gjør, men jeg kjenner dem godt og de kjenner meg godt. Det er ikke antall timer du er sammen med dem, men hva du gjør i den tida som teller. For meg er det viktig at de oppdager hvem de er, og at de kan bli det de ønsker å bli, ikke hva jeg mener. Jeg tror at mange foreldre som bruker mye tid med barna, forsøker å forme barna slik de som foreldre selv vil.

Barn og ansatte er ikke så forskjellig, ifølge Koolen.

– Både barn og ansatte må få tid til å utvikle seg selv, og det betyr at de må få tid for seg selv. Men hvis du har et problem, skal du være der for å hjelpe dem.

Krevende investeringer

Kolen bruker filosofien i jakten på de riktige investeringsobjektene og rådgivningen overfor Uber, nå også overfor engleinvestorforeningen BAN Norway.

Som investor er det krevende å finne det rette teamet. Hvis du har funnet noen du tror på, er det ikke mulig å garantere at teamet alltid kommer til å holde sammen.

– Det er som i private forhold. Mange liker hverandre en lang stund, men så går de fra hverandre. Det er det samme i business.

Derfor blir investeringer også mye statistikk. Du kan gjør så mye forarbeid du bare vil som investor, men det kan ikke hindre at teamet kan gå hvert til sitt.

– Men hva gjør en investor for å ha størst mulig sjanse til å komme i den riktige delen av statistikken?

– Du må la tiden jobbe for deg. Du kan ikke bestemme dette etter et møte. Du må bygge et forhold til disse menneskene. Du må få dem til å snakke, se gnisten i øynene deres, at de har passion.

Hvis entreprenørene virkelig liker det de holder på med, merker Kolen det. Det høres ut som en slags flytsone. Engasjerte entreprenører som brenner for ideen sin, kan holde på i timevis.

–Det handler ikke om å repetere det samme flere ganger. Men de tar deg på en reise om ideen, kundene og hvordan de vil skape noe stort. Hvis du finner en slik gründer, er du på rett vei.

Kunnskap om teknologi

– Hvor viktig er kunnskapen om teknologi for en investor? Hvis du har vært i eiendom og olje, hvor lett er det å hoppe over til noe annet? Hvordan får du eventuelt den kompetansen hvis du ikke har den?

– Til dels må du vite noe om teknologi. Det kan hende du investerer i den perfekte personen, men ideen er allerede over to år gammel, og er allerede gjennomført av noen andre.

Man bør også dobbeltsjekke om det gründerne sier om markedet er riktig.

Han mener at konseptet med engleinvestorer i nettverk kan hjelpe både gründere og investorer å gjøre en bedre jobb, unngå de verste fellene..

– Som investor kan du bidra med en rekke ting til disse gründerne. Om hvordan man bygger et selskap, skaper et produkt, hvordan få kundene fornøyd, og hvordan unngå å brenne alle pengene med en gang.

Lokaliseringen

– Er det mulig å lykkes globalt fra Norge?

– En god ide kan komme fra ethvert selskap.

– Ja, ideen kan komme fra Norge, men trenger vi nettverket og kunnskapen man har i USA for å få suksess?

– Hvis du har en god idé, vil alle andre ganske raskt starte å kopiere den. Hvis du ikke har et godt nettverk for å få opp farten, vil noen gjennomføre ideen før deg. Du kan ikke utvikle den farten alene.

– Men da trenger du kanskje farten til det amerikanske markedet?

– Du trenger fart for å bygge selskapet, men du kan gjøre det fra hvor som helst i verden, mener Koolen.

Han startet selv Booking.com fra Nederland, der selskapet fortsatt har hovedkvarteret.

NYHET!! PODCAST!!

I denne ukens podcast snakker vi med Klarna-gründer Sebastian Siemiatkowski, og får hans syn på innovasjon, bankenes fremtid og hvordan netthandel vil utvikle seg.

Hør på hele episoden her, men du finner den også på iTunes eller andre podcast-klienter du måtte bruke.