Bookis-teamet: Gründerne Lasse Brurok (foran, nederst til venstre) og Arne-Morten Willumsen (midten), her avbildet med traineene Espen Andersen og Andrea Isaksen. Foto: Bookis

Bookis måtte sette bokpant på pause, nå lanserer de i Sverige

Torill Henriksen

Torill Henriksen

Journalist

Publisert 9. august 2019

Bok-gründerne lot forlagene vinne slaget, men går for å vinne krigen. Men først vil de resirkulere svenskenes bøker. 

Gründerne bak Bookis, nettbutikken for brukte bøker, har i løpet av året solgt bøker for flere millioner. Nå lanserer de tjenesten i det svenske markedet.

– Planen er å ha tjenesten klar 15. august, så vi rekker skolestarten, forteller medgründer Arne-Morten Willumsen, og forteller at selskapet har hatt en god sommer med mye vekst i Norge.

Foreløpig starter gründerne med kun brukte bøker i det svenske markedet, men er også i dialog med svenske forlag.

– Vi satser på å ha nye bøker i appen i løpet av september, forteller Willumsen.

— Alle krefter var i sving

Før sommeren forsøkte bok-gründerne å starte konseptet «Bokpant», hvor de lot kunden gjennomføre en transaksjon på en bok i fastpris-perioden. Når denne var fullført, fikk kunden spørsmål om hun eller han ønsker å inngå en pante-avtale. Først når boken var levert tilbake, fikk kunden penger.

Dette bød på problemer, da Aschehoug ikke godtok konseptet, og stoppet leveransen av sine bøker til selskapet, da de mente dette brøt med bokavtalen og fastpris.

Bookis på sin side mente forlaget brøt konkurranselovens praragraf 11, som omhandler misbruk av markedsmakt.

– De var villige til å ta risikoen og stenge oss ut med en gang. Alle krefter var i sving for å passe på at «bokpant» ikke fikk fortsette, sier Willumsen.

Etter en runde med advokater, konkluderte Bokhandlerforeningen og Forfatterforeningen at Bookis brøt bokavtalen med bokpant på bøker i fastprisperioden. Gründerne bestemte seg da for å fjerne tilbudet, som på den tiden omfattet Jo Nesbø’s nyeste bok «Kniv», fra Aschehoug. Da åpnet forlaget igjen leveringer av bøker til nettbutikken.

— Må leve i harmoni

Men Willumsen forteller at de ikke har gitt opp kampen.

– Vi kommer til å relansere tjenesten på et tidspunkt, med noen endringer. Det er bare små justeringer som må til, mest av alt i måten vi fremstiller tilbudet på, forteller han, og legger til at de har satt tjenesten på pause mens de setter klutene inn i lanseringen i Sverige.

Willumsen forteller at det er en vanskelig bransjen å være distruptiv i.

– Vi må prøve å leve i harmoni med de store forlagene, men samtidig være distruptive i bransjen, innenfor de rammene vi kan operere i. Pirker vi i primærmarkedet deres, settes det store krefter i sving for å verne om det som finnes.

Men gründerne tror at mange i bransjen er nødt til å tenke nytt.

– Prismessig må denne bransjen se på nye muligheter nå. Det ser man tydelig nå som fjorårets resultater for forlagene tikker inn og viser mørke tall. Folk vil fremdeles heller lese printbøker enn lydbøker, men prisene er for dyre i butikk og på nett, og lydbøker seirer som en rimeligere løsning. Løsningen for print er økt resirkulasjon av bøker, mener Willumsen.

Bransje: 

Meld deg på Shifters nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.