Bookis-teamet: Gründerne Lasse Brurok (foran, nederst til venstre) og Arne-Morten Willumsen (midten), her avbildet med traineene Espen Andersen og Andrea Isaksen. Foto: Bookis

Bookis har solgt bøker for over én million bare i år: Nå fyller de opp pengekassa

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 28. januar 2019

Bookis lukket nylig emisjonen sin på seks millioner kroner, sikret tegningsretter på fem millioner – og har samtidig fått nye investorer på laget.

Bookis, startupen for brukte bøker, har store nyheter på gang. Med seks nye investorer på laget – alle fra Lorange Network – seks millioner som resultat fra emisjonen, og fem ekstra millioner i tegningsretter, prises selskapet nå til 25 millioner kroner, skriver Finansavisen.

I begynnelsen av oktober fikk selskapet invitasjon til et av Lorange Networks arrangementer på Høyres Hus, og kom der i snakk med flere av investorene. Lorange Network — et nettverk for familiebedriftseiere – er startet av professoren Peter Lorange, hans sønn Per Lorange og svigersønnen Frode Lervik.

— Vi fikk med oss totalt seks investorer fra dette nettverket som består av 300 investorer og som primært forvalter familieformuer. Videre har vi allerede i januar solgt nye bøker for over én million. Det er også solgt ca 4000 brukte bøker så langt denne måneden, forteller Bookis-gründer Lasse Brurok til Shifter.

Medlemmene hos Lorange Network er investorer og ledere av familiebedrifter fra Norden, Tyskland, Sveits, Storbritannia og USA. Målet med nettverket skal være at familiebedriftene skal lære om hvordan de kan utvikle seg videre.

Vil etablere seg blant de store merkevarene

Shifter har også tidligere omtalt Bookis, da i forbindelse med at startupen rundet 10.000 brukere. I dag har de 20.000, og har altså doblet brukermassen siden september.

— I bruktmarkedet for bøker er det en enorm organisk vekst, og i markedet for nye bøker posisjonerer vi oss nå med den nye emisjonen. Nå blir det mulig å gi gass med markedsføringen og bli mer synlig blant nordmenn. Skal vi bli en suksess, må vi etablere oss blant de store merkevarene innenfor bøker i Norge, sier Arne-Morten Willumsen, gründer og daglig leder for Bookis, til Finansavisen.

Med kontakter hos Lorange Network, har Bookis også fått investorer fra utlandet — blant annet finnen Henry Nilert.

— Det er kult for et gründerselskap å tilknytte seg kunnskap utenfor landegrensen. Vi skal ekspandere til nabolandene, og det vil hjelpe oss å ha med en finsk investor med mye kompetanse og et stort nettverk, sier Willumsen til Finansavisen.

Bookis sin forretningsmodell for å tjene penger følger tre ulike veier: salg av nye bøker gir dem en bruttofortjeneste på 30 — 55 prosent per salg, salg av brukte bøker gir en transaksjon på 9 kroner per salg, og på teknologisiden jobber selskapet med løsninger som lanseres etterhvert.

Skal lansere engelskspråklige titler

Nytt hos Lorange Network er tjenesten Deal Wall, der det legges ut en presentasjon av gründerselskaper som skal hente penger. Kun medlemmer av nettverket får muligheten til å legge ut selskaper på Deal Wall, og Bookis har med sine seks investorer i nettverket gode muligheter til å presenteres der i fremtiden.

Inntil videre er det derimot annet som står i fokus, med en nylig lukket emisjon.

— Vi kommer blant annet med engelskspråklige titler allerede i februar. Dermed utvider vi med flere millioner titler som gjør Bookis enda mer attraktivt. Vi kommer til å lansere flere produkter, men det kan jeg ikke si noe om ennå, sier Willumsen til Finansavisen.

Bookis ble lansert i desember 2017, og i det første driftsåret omsatte selskapet for 2,2 millioner kroner.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.