BAK SJEKKEN: Trond og Sverre Simonsen mottar en sjekk på 1,2 millioner kroner etter at de vant tirsdagens Angel Challenge-finale. Foto: Angel Challenge.
Brødrene Sverre og Trond vant en investering på 1,2 millioner til å utvikle en kaffebrenner
Sverre og Trond Simonsen i selskapet RØST mener de har utviklet en veldig god kaffebrenner. Investorene i Angel Challenge satset 1,2 millioner kroner på at de har rett.
Kaffebrenning er ganske fjernt for de fleste av oss, da vi vanligvis kjøper kaffen ferdigbrent. Men for kaffeindustrien og de store industrielle kaffekjøperne er det en helt essensiell del av verdikjeden.
Ifølge kaffekjennere er kaffe mer komplekst enn vin når det kommer til smak, og for at en kaffekjøper skal kunne vurdere om kaffen er god, så er de i dag avhengige av kaffebrennere som er bygget på teknologi fra 60-tallet, fortalte Sverre Simonsen i RØST fra scenen under tirsdagens AngelChallenge-finale.
Brødrene Sverre og Trond kom derfor på ideen om å lage en kommersiell prøvebrenner, som leverer mer konsise resultater enn de gamle brennerne og sparer kaffekjøperne for opptil 60 prosent av tiden. Både kaffeekspert Tim Wendelboe og kaffekonge Herman Friele har vist interesse for produktet.
Såpass god var ideen at engleinvestorene i Angel Challenge valgte å belønne dem med en investering på 1,2 millioner kroner.
Investeringen kan matches med opptil en million kroner til via statens presåkornsmidler, så RØST kan totalt motta en investering på 2,2 millioner kroner, skulle de velge det.
–Helt perfekt
–Hvordan føles det å vinne Angel Challenge?
–Helt perfekt. Fantastisk. Helt supert, sier daglig leder Trond Simonsen (33) på telefon til Shifter dagen etter.
Ifølge Trond Simonsen er det marked på en halv milliard kroner i utviklede land. Teknologien er imidlertid skalerbar og kan brukes til å utvikle andre produkter.
–Konsumentmarkedet?
–Ja, for eksempel, men det er noe vi ikke snakker så høyt om, sier han.
Har fire pilotkunder
–Hva går de 1,2 millionene til?
–Vi skal ferdigutvikle elektronikken for å redusere kostnaden per enhet. Så skal vi starte opp med produksjon og salg, sier han.
–Har dere noen kunder?
–Ja, vi har fire pilotkunder i Oslo gjennom et IFU-prosjekt støttet av Innovasjon Norge. Målet er å utvikle produktet i samarbeid med pilotkundene, forteller han.
Vil ikke røpe de store planene
–Det er også et software-element her. Hva er spesielt med softwaren deres?
–Det er litt hemmelig per dags dato. Vi har noen planer, men de ønsker vi ikke å nevne nå, sier Trond Simonsen.
Sverre Simonsen fortalte fra scenen at en kaffebrenner ville koste 35.000 kroner. I tillegg ville de tjene penger på en månedlig lisensavgift på softwaren.
–Hva slags software er dette snakk om?
–Da går vi inn på den delen av forretningsmodellen vi ikke vil snakke om, sier han.
–Kommer dere langt med 1,2 millioner kroner?
–Vi kommer oss på markedet. Hvis vi regner med IFU-støtte og et risikolån, har vi en total finansiering på 2,5 millioner kroner,men vi har ikke lukket investeringsrunden ennå, sier han.
Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på FacebookogTwitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Last også ned vår seneste podcast med Otovo-gründer Andreas Thorsheim.
I podcasten er han blant annet innom hvordan han fant teamet sitt, hvorfor solceller er undervurdert i Norge og hvorfor kraftmarkedet er utsatt for disrupsjon.
Hør på episoden her, eller enda bedre, last den ned i Itunes/podcaster eller hvis du har Android-telefon, kan vi anbefale appen podkicker.