Testons gründere har bakgrunn fra selskaper som Netlife, Xeneta og Nabobil.no. Fra venstre: Franz Wilhelm von der Lippe, Vegard Solberg, Erik Hauglid, Chris Moen, Gustav Jönsson, Joakim Bording. Foto: Teston
Testons gründere har bakgrunn fra selskaper som Netlife, Xeneta og Nabobil.no. Fra venstre: Franz Wilhelm von der Lippe, Vegard Solberg, Erik Hauglid, Chris Moen, Gustav Jönsson, Joakim Bording. Foto: Teston

Irritert, glad eller nøytral? Disse gründerne vil lese kroppsspråket ditt med maskinlæring

Publisert Sist oppdatert

Lanserer ny plattform for digital brukertesting: – Det er dyrt å være etterpåklok, sier Testons medgründer Chris Moen.  

Selskapet hentet i fjor 3.5 millioner kroner, teller over 1500 testbrukere - og lister opp Schibsted Media, If Skadeforsikring og Accenture Interactive fra kundelisten.

– Teston lar deg teste så tidlig som i idéfasen, hvor du har en skisse, helt til ferdig produkt, sier Moen - også selskapets daglig leder, med erfaring fra Nabobil.no. Testons fem øvrige gründere har bakgrunn fra selskaper som Netlife og Xeneta.

Sammenlignet med en tradisjonell lab-test på én time, gjerne med en moderator hengende over skulderen, dropper Teston et fysisk oppmøte - og lar brukeren selv gjøre et opptak av skjerm, ansikt og stemme - i toppen tjue minutter.

– Vi erstatter ikke den tradisjonelle testen, men skal tilby et rimeligere og raskere alternativ - eller supplement. En brukertest hos oss er opp til ti ganger mer tidseffektiv enn tradisjonelle brukertester. Det gjør at man kan teste oftere og få resultater raskere, sier Moen.

Og raskere skal det bli.

– Vi jobber nå med maskinlæring for å automatisere analyse-biten. For eksempel kan vi da transkribere alt som blir sagt, analysere kroppsspråk - og trekke ut positive og negative nøkkelord, sier Moen.

Går i tap

Ifølge selskapet går årlig 338 milliarder dollar tapt, fordi kunder dropper å fullføre nett-kjøpet sitt på grunn av dårlig brukeropplevelse, og den såkalte konverteringsraten går da ned.

– De fleste har irritert seg over en dårlig nettside eller produkt. Nå kan de gi sin ærlige tilbakemelding til bedrifter og vite at det sitter noen på andre som har innflytelse på å faktisk gjøre endringer, sier Moen.

Foruten økt brukervennlighet, flere og fornøyde kunder, er et mål å gjøre brukertesting mer tilgjengelig - også hos bedrifter som ikke har for vane å benytte lignende metoder.

– Brukertesting tar ofte tid, ressurser og koster mye penger. Det er da fort gjort at det blir mye synsing over bordet. Vi ønsker å korte ned prosessen  - og har også utviklet maler for dem som ikke har erfaring på feltet, sier Moen.