Mona Jostedt er blant en rekke nyansatte i Fixrate, innskuddsplattformen med stadig flere milliarder i omløp.
Annonse
– Vi hadde jo tidlig en formening om hvordan vi skulle vokse, sier Fixrate-gründer Brynjar Ellingsen og skisser fra budsjettet:
115 millioner per uke, cirka 460 i måneden: – Nå ser vi adskillig bedre resultater, sier han og oppsummerer, knapt to år etter lansering:
Selskapet vokser med to, ofte tre-gangen budsjett.
Har siden januar formidlet cirka én milliard kroner i måned, totalt ni milliarder.
Fremover vil en rekke større sparebanker komme i gang.
Teamet vokser, og de er nå ti ansatte i Oslo, Trondheim og Steinkjer.
Annonse
Store banker gir større volum
Fixrate tilbyr en markedsplass for store bankinnskudd, typisk overskuddslikviditet i større virksomheter. Plattformen gir bedrifter tilgang til bankens beste innskuddsrenter. Siden lansering høsten 2017, har 40 banker nådd kundelisten, fra Sandnes- og Berg Sparebank til Gjensidige og SpareBank1 SMN.
På toppen av dette er også et 20-talls banker i loopen, opplyser Ellingsen:
– Volummessig har dette vært svært vellykket. Vi er ikke avhengig av de store bankene, men det er klart volumet bli større med dem, sier han.
Annonse
For å holde tritt med veksten, har gründeren nå utvidet teamet:
Linn Kvernland er ny digital forretningsutvikler. Hun har erfaring fra E&Y, Enova, Innovasjon Norge og NTE.
Nils Tesdal er ny utvikler. Han var med Sigurd Stendal (CTO i Fixrate) i oppstarten av Signicat. Ellers foreleser ved NTNU.
John Petter Mellingen er ny digital markedsfører, og blir sentral i Fixrates "growth"-team. Han har arbeidet i flere tilsvarende stillinger, sist i NTE.
Mona Riza Larsen Jostedt kommer fra Perx Folkefinansiering. Hun går inn i stillingen som Key Account Manager i Oslo.
– I en startup føler man seg veldig levende. Du kjenner alle opp- og nedturer veldig sterkt på kroppen, og alt man gjør blir veldig synlig, sier Jostedt og fortsetter:
– Da jeg fikk tilbud om å være med på reisen til Fixrate, tenkte jeg at jeg var veldig heldig. De har en skikkelig "traction" allerede.
– En "traction" du savnet i Perx?
– Jeg tror den kommer til Perx, men det er fremdeles litt tidlig.
– For hvem?
– Det handler om det regulatoriske. Mye er gjort, og Perx har kommet langt, bare på de siste 12 månedene, sier Jostedt, og legger til:
– Men for min egen, personlige del, kjente jeg et økende behov for den sikkerheten man vanligvis har i større selskaper. Med Fixrate møtes dette behovet, samtidig som jeg opplever det som at jeg er med fra begynnelsen.
– Det er trist å gi seg i Perx, men jeg kommer til å ha kontakt med både gründer og styreleder fremover. Gudmundur (Einarsson, journ. amn.) har takket ja til å være min mentor.
– Mistet du motivasjon av regulatoriske hindre underveis?
– Nei, det ga meg bare mer motivasjon, sier Jostedt, nå ansvarlig for Fixrates kundekontakt i Oslo, sammen med Thomas Bahnsen:
– Jeg er ikke så glad i ordet "selger", men jeg skal optimere betingelsene for kundene våre på en mest mulig sømløs måte. Det ser jeg frem til, sier Jostedt.
Ifølge Ellingsen skimtet Fixrate grønne tall i år, men selskapet ville mer:
– Kundene fortjener et enda bedre produkt, og det krever ressurser. Markedet er kjempestort, sier han og røper én av flere planer i sikte:
– På pulten min nå, har jeg liggende notater fra en utenlandsk bedrift i et annet land. De ønsker å plassere et beløp, regnet om til cirka 50 millioner norske kroner, sier Ellingsen, som skal i gang med en markedstest - så fort han får tid:
– Det er nå jeg virkelig merker at bedriften endrer seg. Med ti ansatte, klarer jeg ikke lenger å holde alle like godt oppdatert. Vi kommer til å trenge gode arbeidsmetoder som gjør at informasjonsflyten går godt, sier han, og legger til:
– Men det viktigste er å dele visjon, å spille med hjertet på utsiden av drakta.