Brynjolv Anke, konserndirektør bedriftsmarked i Nordea, søker etter en gründer som vil få råd og veiledning fra Nordea i et helt år. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Nordea på gründerjakt: Lokker med kaffe, pølser, vaffel, lønn -- og ingen sjef

Publisert Sist oppdatert

Norden største bank med startupstunt: Søker etter en gründer som vil utvikle sin egen, uavhengige ide -- med lønn fra banken. 

--Vi skal finne Nordea-gründeren som vil ut og erobre verden, sa Nordea Norges konserndirektør for bedriftsmarked, Brynjolv Anke, da gründerstillingen offisielt ble lansert i kantina hos banken torsdag.

Nordea sier de vil ha en gründer med "en idé som vil revolusjonere verden", som har godt håndlag med sosiale medier og samtidig ønsker muligheten til å markedsføre ideen for hele Norge. Gründeren vil ikke ha noen sjef, og samtidig ha friheten til å velge hvor kontoret skal være, og få lønn fra banken i 12 måneder.

Banken legger vekt på evnen til å markedsføre seg selv. I stillingsannonsen ønsker de en 60 sekunders video der kandidaten forteller om seg selv, hvorfor Nordea bør velge akkurat dem og hva ideen er. I stillingsannonsen vektlegges også vaffelfredagene som noe av det Nordea kan tilby. I tillegg til pølser, kaffe, nettverk m.m.

-- Det første året er den kritiske fasen

Shifter spurte om Nordeas frieri til gründerne der ute først og fremst er et PR-stunt.

-- Hovedmålet nå i første omgang er å hjelpe gründeren å stå på egne ben. Det første året er jo den kritiske fasen for startups, men med den rette gründeren vil vi gjerne være en samarbeidspartner videre også. På generell basis kan man si at vi ønsker å følge dette videre, og vi vil gjerne ha tilbakemeldinger på hvordan vi kan bli flinkere til å støtte og veilede gründere, sier Anke til Shifter. Hun legger vekt på gründerens fremtidige selvstendighet.

Konserndirektør for bedriftsmarked i Nordea Norge, Brynjolv Anke, står på scenen i Nordeas kantine, i minuttene etter lanseringen av stillingsannonsen der selskapet søker etter en gründer med store ambisjoner. I bakgrunnen står Paal Sprakehaug, markedsdirektør i Nordea Norge. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Innovasjon Norge, frisørselskapet Cutters og kakeselskapet Cake it easy var blant startups-ene som var til stede, og de to gründerbedriftene sørget for henholdvis hårklipp og kake til alle som ønsket det.

-- Vil åpne vellet til det mest verdifulle

Anke forteller at Nordea er svært opptatt av utvikling på flere felt, og at "fintech" - finansteknologi - er blant disse feltene.

-- Fintech er jo superspennende. Det er en "disrupsjon" som rammer Nordea som bank, men som vi også ser mange muligheter i. Det nytter ikke lenger å planlegge business for flere år fremover i tid, i Nordea vil vi heller åpne døren og inngå samarbeid med de nye selskapene. Disrupsjonen kommer enten vi vil det eller ei. Vi må åpne velvet til det mest verdifulle vi har i dag, informasjon om kundene våre, sier Anke, og bruker kunnskapen Google har om oss alle som eksempel.

Anke sier at personer som tillater at Googles informasjon om dem kombineres med informasjon om deres økonomi, vil kunne få tilrettelagt økonomisk veiledning basert på disse kildene.

-- Vi har invitert fintech-selskapene inn til oss, så de får se på de løsningene vi har i Nordea. Dette har vært en suksess, for eksempel hadde "open banking"-piloten 800 søkere. Det var overveldende interesse, sier Anke.

Tidligere i år skrev Shifter om piloten der startups kunne registrere seg og få tillatelse til å leke seg i Nordeas datasystemer. I løpet av kun 24 timer var antallet registrerte startups 130, men det totale antallet ble altså 800. I mai 2016 omtalte Shifter Nordeas akselerator-program, som ble lansert i Stockholm. Dette programmet ble etter hvert lagt ned, fordi Nordea heller ønsket å satse på Fintech Factory.