Murat Aktihanoglu i ERA.

Sjefen i New York-akselerator om nordmenn: Norske gründere må lære seg å skryte dersom de skal lykkes i USA

Publisert Sist oppdatert

Noe av det første norske startups lærer når de kommer til Manhattan, er at de må legge fra seg den norske beskjedenheten, sier administrerende direktør Murat Aktihanoglu i ERA.

Denne uken er tech-akseleratoren Entrepreneurs roundtable accelerator (ERA) i Oslo for å ta en nærmere kikk på den norske startupbransjen.

Akseleratoren har inngått et samarbeid med Innovasjon Norge (Norwegian New York Accelerator). Utvalgte norske startups er med i et firemåneders program der selskapene får såkalt «hands-on»-hjelp i å bygge business mot det amerikanske markedet – være seg investorer eller kunder.

Ukomfortabel start

Bubbly Group og Enovate har vært de to første ut i det "norske" programmet. I eventen på Oslo House of Innovation mandag kveld fortalte de om hvordan tiden i New York har vært – direkte på Skype fra Manhattan. Det hadde vært en bratt start, utenfor komfortsonen – særlig med tanke på selvpromotering.

– Pitsjingen var det mest ukomfortable, fortalte daglig leder og gründer Øyvind Meistad i Enovate.

Han og utviklingsleder Henrik Von Schlanbusch beskrev hvordan de har jobbet knallhardt hver dag med å perfeksjonere pitsjingen. Og kunne i går kveld røpe at de hadde fått den første kunden i det amerikanske markedet.

Jante-loven

Administrerende direktør Murat Aktihanoglu i ERA har fulgt norske startups i flere år, og sier at han opplever det som krevende for mange nordmenn å tilpasse seg den amerikanske måten å legge frem sine ideer. Han opplever mange norske gründere som beskjedne, uten at de har noen som helst grunn til det.

– Når de kommer til New York, forteller vi dem at de må lære å skryte mer av seg selv. Jeg tror Janteloven fortsatt er sterk i Norge, kommenterer Aktihanoglu i et intervju med Shifter.

Det handler ikke om å lyve på seg ting, men bruke positive fakta for alt det er verdt, ifølge startupmentoren og investoren.

– Hvis du har lykkes med noe, og du har gode tall på et eller annet område, må du fortelle folk det. Det er forventet. I Norge har jeg inntrykk av at de fleste gründere opplever det som frekt og arrogant å snakke om slike ting. Så vi i ERA bruker tid på å jobbe med dette, sier Aktihanoglu.

Det handler mye om å lære den amerikanske væremåten, og det er egentlig ingen stor hindring å snakke om, ifølge ERA-sjefen.

– Når vi kommer dit, er resten enklere, mener han og viser til overbevisningen av kunder og investorer.

Skryter av norske startups

Aktihanoglu mener at norske startups har alle muligheter til å lykkes. De har høy kompetanse, høy utdanning og et sterkt fokus på inntekter. Han hevder at kvaliteten er «amazing» – og at norske gründere er gode «doers».

– Men når det kommer til kapitalinnhenting i USA, er det vanskeligere for dem. De må tilpasse seg kulturen, sier Aktihanoglu.

Amerikanske entreprenører har nærmest fått inn pitsjingen med morsmelka, skal vi tro Aktihanoglu.

– Er språket en barriere for nordmennene?

– Nei. Vi jobber med entreprenører fra hele verden. Vi har folk fra andre land som ikke engang kan si en setning.  Nordmenn er språklig blant de beste, jeg vil si topp 3. Selv om nordmenn ikke praktiserer engelsk hjemme, vil de i løpet av et par uker i New York bli vant til det, sier han.

Følges opp

Akseleratoren metode er å studere hva som skal til for at selskapene skal lykkes i det amerikanske markedet. Sammen med gründerne setter de opp mål. Akseleratoren henter deretter ledende mentorer og eksperter, som gir bedriftene «steg for steg»-instruksjoner og coaching på områdene de trenger å lære.

– Vi ser på hva de trenger og kobler dem til folk som kan hjelpe dem med å oppnå sine mål, sier Aktihanoglu og beskriver det som en meget praktisk tilnærming.

Hver fredag har de gjennomganger for å se om målene er nådd, og programmet tilpasses løpende.

Norske endringer

Det spesifikke norske programmet har pågått siden april, men flere nordmenn har vært innom kursene til ERA i de seks årene akseleratoren har eksistert.  Aktihanoglu har besøkt Norge en rekke ganger i denne tiden.

Har du sett noen endringer de siste seks årene?

– Ja, da jeg først kom til Norge, var myndighetene mindre interessert i startups. Nå ønsker man å endre Norge fra en oljebasert økonomi til en ny økonomi, og at myndighetene gjør sitt beste, sier ERA-sjefen.

Han tror dette har vært med på å endre startupscenen radikalt bare de siste 18 månedene. Han tror den lave oljeprisen har fått mange teknologer til å tenke alternativt.

– Jeg forventer en eksplosjon av selskaper de neste par årene, sier han.

 

Han tror Norge har muligheten til å ta innpå Sverige. Men det avhenger blant annet av at kapitalen må rettes mot tech. Han sammenligner med situasjonen i New York for noen år siden, der mye av kapitalen var plassert i eiendom. De siste årene har flere og flere ønsket å investere i startups.

– Vi må se det samme i Norge. Hvis det skjer, vil det gi svært interessante resultater.

– Men bortsett fra at vi har mye penger, har vi nordmenn noen «komperative fortrinn» som gjør at vi kan lykkes innen tech – slik svenskene hadde selskaper som Ericsson?  

– Dere har jo hatt selskaper som Opera og Tapad. Mange land har ikke hatt noen store «exits» i det hele tatt. Den store gjennomføringsevnen er et stort pluss for dere nordmenn. Jeg tror potensialet er enormt. Noen nordmenn ser det kanskje ikke, men når man kommer fra utsiden ser man det. Jeg har jobbet med mange forskjellige land og jobbet med ulike myndigheter. Norge er et av de beste landene.

Han opplever at norske gründere er «problemløsere», at ideene fokuserer på å løse et problem, og at de derfor får kunder raskt.