Edward Woods, CTO i Bouygues Immobilier, og Håvard Bell, CEO i Catenda, etter signeringen av storkontrakten.

Norske byggtech-gründere fikk fransk storkontrakt: "Som når Askeladden vinner over trollet"

Publisert Sist oppdatert

Norske Catenda var best, men også desidert minst.

I konkurranse med gigantiske amerikanske selskaper som Autodesk og Trimble, samt det australske storselskapet Aconex, vant det lille norske tech-selskapet kontrakten med den franske eiendomsutvikleren Bouygues Immobilier. Franskmennene omsetter for over 2,6 milliarder Euro i året.

– De skal bruke vårt verktøy for å effektivisere i alle sine prosjekter, forteller CEO Håvard Bell i Catenda.

Det norske selskapet har utviklet samhandlingsplattformen Bimsync til byggenæringen, som gjør bygginformasjon levende gjennom 3D-visninger og annen effektiv digitalkommunikasjon. Samtidig har de et API som andre leverandører kan bruke til å bygge bedre applikasjoner.

Stolte

Plattformen er i bruk i mange land allerede, også i Norge, der Kruse Smith, ÅF Engineering, Sørum kommune og NMBU er blant kundene. Å vinne den franske storkontrakten var litt som da "Askeladden vant over trollet", ifølge Bell.

– Vi er selvsagt stolte over dette, vår reise fra å være forskere i Sintef til å få bekreftet at vi nå har det beste produktet på det internasjonale markedet er gøy, særlig når vi samtidig slår de store amerikanske «trollene» med langt større ressurser enn oss, kommenterer Bell.

Catenda ble stiftet i 2009, av fem ansatte i Sintef som jobbet med digitalisering av byggenæringen. De hjalp konkrete bedrifter og jobbet med forskningsprosjekter.

– Det ble tydelig for oss at byggenæringen i verden er tradisjonell og har i veldig liten grad utnyttet IT-mulighetene, og har nesten ingen deling av data. Med utvikling av standarder som også ble implementert, så vi en enorm mulighet, forteller han.

Søker investorer

– De første årene jobbet vi stort sett som konsulenter, men arbeidet i det stille med produktet vårt, Bimsync. I 2012 endret vi fokus og satset hundre prosent på produktutvikling og salg av dette. Det har kostet litt, men nå ser vi økende interesse. Veldig mye av salget vårt er basert på henvendelser som kommer til oss, og ikke i så stor grad oppsøkende salg.

Selskapet er nå 9 ansatte, men på full fart inn i en vekstfase. De planlegger nå å hente ti millioner kroner til økt satsing.