Potensielle investorer, les videre. Her er et selskap som i hvert fall har fått validert selskapsideen gjennom å gjøre nesten rent bord i kåringen av årets Studentbedrifter i regi av Ungt Entreprenørskap.
Annonse
Næringslivsfolk og gründere var samlet på Majorstuen da årets vinnere av NM i Studentbedrifter skulle avgjøres. EasyZeek, var den startupen som måtte opp på scenen desidert flest ganger for å motta salens hyllest -- totalt seks ganger.
-- Dette betyr enormt mye. Vi blir jo nå et AS, og det å få inn disse prisene betyr jo enormt for oss, både pengemessig og det at vi da kan ha dette med oss. Prisene betyr jo at bransjen går god for oss, og at kundene våre kan se at det er et bra produkt, sier daglig leder for EasyZeek, Pål Magnus Hannisdal til Shifter.
EasyZeek sin forretningsidé er utvikling av verktøy som bruker trådløs teknologi som finner koblingsbokser, spotkasser og andre skjulte interessepunkter i vegger og tak. Søkeverktøyet skal være et hjelpemiddel for både profesjonelle håndverkere og privatpersoner som skal pusse opp.
Annonse
-- Oppussing skjer jo over hele verden, og derfor har vi jo et enormt marked. Vår første plan er å starte i Norden, og så vil vi gå videre utover i Europa. Det finnes i tillegg et stort marked i Nord-Amerika, sier Hannisdal.
Nå er EasyZeek på jakt etter én millioner i investeringer -- samt investorer. Til høsten skal de til den nasjonale finalen i Venture Cup i Trondheim, etter å ha kvalifisert seg som beste studentbedrift fra Østlandet.
Totalt 21 bedrifter
Annonse
EasyZeek vant totalt seks av åtte priser og gikk av med seieren for "Beste økonomistyring", "Beste HR-bedrift", "Beste samarbeid med næringslivet", "Beste innovative bedrift", "Beste profilering og markedsføring", samt hovedprisen "Beste studentbedrift". Om under to uker drar startupen videre til Riga, der EM i studentbedrifter skal arrangeres.
I løpet av et todagers program pitchet totalt 21 studentbedrifter under NM. De fikk også fremlagt eksempler på startuper som har lykkes, og "speed-datet" folk fra næringslivet før selve kåringen avgjorde hvem de beste var. Spennet i bedrifter gikk fra kunstformidling og samkjøring, til gavekort og livredning.
Annonse
Biorest vant prisen for "Beste sosiale bedrift", og Drop-by Norge vant for "Beste forretningsplan i samarbeid med Nordea".