Bymiljøetaten åpner for å fjerne dårlig parkerte sparkesykler, og bøtelegge selskapene. Foto: Torill Henriksen
Oslo ser til Stockholm: Vurderer å straffe dårlig parkering av sparkesykler
I Stockholm beslaglegger kommunen feilparkerte sparkesykler. Bymiljøetaten i Oslo snuser nå på en lignende taktikk.
I likhet med i Oslo har «sparkesykkel–kaoset» i Sverige stått høyt på agendaen gjennom sommeren. I den svenske hovedstaden har hele ni selskaper etablert seg i løpet av året med flere tusen sparkesykler.
Nå har kommunen sett seg lei kaoset.
– Vi vil nå prøve å bruke et litt rart og kronglete lovverk som er ment når biler er til hindring, nemlig reglene for borttauing, skrev sjef for trafikkseksjonen i Stockholm, Daniel Helldèn i et debattinnlegg i SVT Opinion.
Aktørene i Sverige fikk i starten av september beskjed om at kontroller ville bli utført, og at henslengte sparkesykler ville bli «borttauet». Og allerede på første kontrollen ble 22 sparkesykler beslaglagt.
Operatørene som ønsket sine sparkesykler tilbake, måtte betale et gebyr på 500 kroner per sparkesykler. Alternativet var at de ble destruert. I løpet av to dager var alle sparkesyklene hentet.
Direktør i mobilitetsdivisjonen i Bymiljøetaten, Rune Gjøs, opplyser overfor Shifter at også de nå vurderer lignende taktikk i Oslo.
– Vi vurderer om våre driftspatruljer skal begynne å samle inn el-sparkesykler som er til hinder for fremkommelighet og/eller bidrar til trafikkfare, sier han.
Les også: Varsler politianmeldelse og søksmål etter kommunens fjerning av el-sparkesykler
Støtter forslaget
Andreas Strømsheim-Aamodt, gründer i Zvipp er kjent med forslaget fra Bymiljøetaten, og forteller at det har vært et tema i møter de har hatt med kommunen.
– Vi støtter det forslaget fullt ut. Og vi er veldig takknemlige ovenfor Bymiljøetaten som kommer med et slikt servicetilbud ved å ta på seg jobben, sier han.
Strømsheim–Aamodt mener det over tid vil være mer hensiktsmessig at Bymiljøetatens driftspatruljer kontakter selskapene når de finner feilparkerte sparkesykler, og at aktørene selv kjører ut og henter inn, men påpeker at dette er en god mellomfase.
– Og det er åpenbart at vi som selskap skal betale kostnadene for det. Vi kommer også til å viderefakturere brukere som parkerer i strid med våre brukervilkår, legger han til.
Les også: Flere skader seg på el-sparkesykler: Én ulykke hver dag
Første testen
Helldèn i Sverige lovet også at dette bare var starten, og at kommunen ville kjøre flere storkontroller for å få bukt med problemet.
– Dette var den første testen. Kontrollen varte i tre timer og den store her var å gjøre vurderingen om hvilke sparkesykler som burde flyttes, forklarer han og legger til:
– Når sparkesykler står eller ligger slik at du ikke kan gå på fortauer, er de en hindring. Men så er det tilfeller hvor de kan oppfattes som en hindring, men egentlig ikke er det, og da har vi ikke hjemmel til å fjerne dem, forklarer Helldèn.
Også i andre byer har myndighetene gått inn for å få bukt med dårlige parkeringer. I for eksempel Miami må aktørene gi kommunen tilgang til live-data, slik at de til en hver tid har oversikt over hvor alle sparkesykler i byen er.
Der har de offentlige parkeringsvaktene ansvaret for å melde om dårlig parkerte sparkesykler, eller sparkesykler som står utenfor parkerings-soner og flytter dem om nødvendig. Selskapene ilegges samtidig en avgift for jobben.
Les mer om el-sparkesykler her.