Cake it easy-teamet, fra venstre til høyre: Steffen Gausemel Backe, Hanna Erlandsson, Katharina Jens, Marius Sevaldsen. Foto: Press
Håver inn millioner på kaker: Nå har Cake it easy solgt over 50.000 kaker på nett
Cake it easy omsatte for over 10 millioner kroner i fjor, og nå planlegger selskapet å strø kakedryss over flere europeiske land.
Med "skredderbakte kaker fra lokale bakere" har Steffen Gausemel Backe (CEO) og Marius Sevaldsen (gründer og CPO) gjort kaker til festenes spiselige midtpunkt - og millionbutikk.
I fjor omsatte selskapet for 8 millioner kroner, en omsetningsvekst på over 40 prosent fra 2016. Nå har den seks år gamle plattformen bikket over 50.000 solgte kaker totalt. 30 prosent av disse ble solgt i fjor, og ifølge selskapet endte kakesalget på ti millioner kroner samme år.
Og skulle man fått tid og anledning til å stable alle disse kakene på toppen av hverandre, ville kaketårnet blitt like høyt som 26 Eiffeltårnet, sammenligner Sevaldsen, sjette generasjons bakersønn.
– Vi merker i stadig større grad at kaker ikke bare er et produkt: For kunden er de også opplevelser, sier han.
Nå har også selskapet lansert tjenesten i Sverige, med 50 lokale bakerier er tilknyttet tjenesten, sammen med de 250 norske. Målet er 150 svenske bakerier innen nyttår, og på sikt planlegger selskapet å ekspandere til flere land, deriblant England, og flere storbyer i Europa.
– Reddet noen fra konkursen
– Jeg tror alle bakerier forstår nytten av og behovet for å bli digitale. Utfordringen er ofte at bakerne ikke mener de har ressursene til å gjøre noe med problemet. Vi spiller på lag med bakerne, sier Backe.
Han tror valgfrihet og tilgjengelighet er viktige årsaker til at Cake it easy har lyktes med å innovere bakerbransjen, og ser samtidig en økonomisk effekt hos det enkelte bakeri: Backe forteller at et bakeri måtte ansette enda en konditor for å effektivt kunne ta unna alle bestillingene som kom inn på plattformen.
Det er ifølge Sevaldsen ikke umulig at Cake it easy har reddet flere lokale bakerier.
-- Bakere driver også med andre ting enn kaker: de lager brød og bakervarer også. Men vi tror jo at vi har reddet noen fra konkursen. Det er en bransje som er litt utsatt for press, så jeg tror at vi i noen tilfeller har hjulpet mindre bakerier, ved å gi dem et større leveringsområde, sier han.
Gründeren trekker frem et eksempel fra Sandnes, der det er et lite bakeri, som tidligere kun har levert kaker til sitt nærområde, og som har merket den økende konkurransen. Som følge av at de i dag er en del av Cake it easy, har de også fått flere kunder - og kan nå tilby kaker til hele Stavanger-området.
Bedriftskaker på tid
Cake it easy føler seg trygge på at det finnes en plass for dem også utenfor Norden. Det finnes ifølge Sevaldsen ingen lignende plattformen i Europa, og dessuten: Ved oppstarten, da planen var å fokusere på privatmarkedet, oppdaget selskapet et for dem ukjent marked. Det ringte fra Lufthansa i Tyskland.
-- De fortalte oss at de hadde gått ut i streik, og sa til oss at de ønsket å sende én kake til alle reisebyråer i hele Norge. Vi tenkte at "ja, selvfølgelig, det er jo ganske enkelt for oss – vi har jo nettverket vårt og kan sende via dem". Lufthansa så hvor enkelt det gikk, og sa til oss "åh, vi skulle ønske at dere kunne ha levert til hele Europa -- for nå må vi gi blomster til de andre reisebyråene", sier Sevaldsen.
-- Etter den store bestillingen fra Lufthansa forstod vi at vi faktisk kan være "conciergen" for store bedrifter som skal sende ut kaker. Nå har vi hatt masse store caser, der firmaer sender ut flere hundre kaker i slengen til sine avdelinger, kunder og butikker. Firmaene har oppdaget at kaker er en veldig fin måte å feire internt, så hvis de skal feire en ny logo, et jubileum eller et kvartalsresultat, da bestiller de kaker, forteller han.
Ataraxia AS, tidligere Sevaldsen Invest AS, er største eier i selskapet, med en eierandel på 68,5 prosent av aksjene. De resterende aksjene eies av styret og de ansatte i selskapet.