TicketCo-gründerne Carl-Erik Michalsen Moberg og Kåre Bottolfsen. Foto: TicketCo.
TicketCo henter ti millioner euro: Har landet kontrakt med Skottlands eldste fotballklubb
TicketCo skal "gi gass" i Storbritannia, Polen, Sverige og to andre åpne land.
Med en mobilrettet betalingsløsning vil TicketCo ha innpass hos mindre festivaler og konsertarrangører -- og er nå i ferd med å hente 10 millioner euro (omkring 100 millioner norske kroner) for å muliggjøre målsetningen om å vokse i flere land.
I tillegg til satsning i Storbritannia, Polen, Sverige og to andre land (valget står mellom Danmark, Finland eller Nederland), har selskapet signert en avtale om å selge billetter for fotballklubben Kilmarnock i Skottland. Dette er Skottlands eldste profesjonelle klubb, som fyller 150 år i 2019.
-- Vi fisket etter småfisk, men fikk denne hvalen på kroken. Jeg tenker dette er vår inngang til Skottland, sier Carl-Erik Michalsen Moberg, gründer av TicketCo, til Dagens Næringsliv.
TicketCo ønsker å vokse i den delen av markedet som fortsatt tar for seg betaling med kontakter, som er tilfelle i mange fotballklubber. Avtalen med Kilmarnock, som går over flere år, vil gjøre at klubbens supportere kan sende transaksjoner via TicketCo sin plattform. Gründerne regner med at det til sammen vil bli sendt 150 millioner transaksjoner i perioden.
Håper på å beholde hyperveksten
TicketCo har signert fire andre klubber i Storbritannia også, og er i en prosess med å signere seks til. Selskapet har nylig inngått en avtale med 28 klubber i Sveriges 3. divisjon.
-- Klarer du å holde hypervekst, som det heter på start-up-språket, er det kjempegøy. Nå handler det om å utnytte momentet og lære mens man løper, sier Moberg til Dagens Næringsliv.
Etterhvert er også planen å satse i USA.
TicketCo har også tidligere vært omtalt hos Shifter, da i forbindelse med at selskapet hentet 2,5 millioner og Troll Ventures gikk inn på eiersiden.