Styreleder i Opera putter nye penger inn i spare-appen Spiff
Spiff avsluttet nylig en finansieringsrunde og har fått med seg noen tungvektere på eiersiden.
Spare-appen Spiff, med kvinner mellom 25-35 år som målgruppe, har nylig avsluttet en seed-runde hvor de hentet inn 1,3 millioner kroner for å
lansere i Norge. De første investeringene fikk de i fjor, da de hentet inn 3,5 millioner kroner fra blant annet Founders Fund, Sverre Munck (styreleder i Opera Software), Christian Solli Nyborg (Mas Movil), Sprint Holding og Balder
Onarheim.
–Jeg startet Spiff for halvannet år siden for egne sparepenger med studiekameraten Steve Mellbye-Stølen. Nå henter vi 1,3 millioner til, og er ekstra fornøyd med at vi har fått med to kvinner som investorer: Mildrid Raade (privatinvestor) og Silvija Seres (styremedlem i Nordea), sier grunnlegger og CEO i Spiff, Carl-Nicolai Wessmann til Shifter.
Schibsted-tung bakgrunn
Wessmann, som tidligere jobbet i strategiavdelingen i Schibsted under
konserndirektør Sverre Munck (nå styreleder i Opera), har fått med seg sin tidligere sjef og mentor på nok en runde. I tillegg har de fått med Trond Riiber Knudsen, som har 20 års erfaring fra McKinsey og har blant annet vært konsulent i strategiarbeidet til Schibsted.
–Vi fikk overtegning. Ballen begynner endelig å rulle og jeg er kjempestolt
over å ha et så bra investorteam bak oss, forteller Wessmann.
Selskapet har også styrket sitt eget tekniske team. Tidligere har de
outsourcet mye av utviklingen, nå får de den «in-house» via
utviklerselskapet Fink, som stiller sitt team til rådighet mot medeierskap.
–De matcher oss på verdiene våre og de kaller seg «en motsetning til
tradisjonelle arbeidsgivere». Det liker vi. Det er en gjeng med fullstack-utviklere og er kanskje blant Europas beste, sier Wessman.
Utfordrer bankenes brukeropplevelse
Spare-appen Spiff fokuserer på brukeropplevelsen ved det å spare og har mye likheter med den svenske appen Dreams.
– Vi skiller oss fra dem på primært to ting i dag: For det første har vi etisk indeksfond i tillegg til høyrentekonto som valg i Spiff-appen. Det for å sikre at det langsiktige perspektivet for brukerne våre er i fokus. Det andre er den sosiale muligheten til å spare med familie og venner. Vi heier på Dreams. Desto flere som jobber med dette, jo flere spennende ting for brukerne fremover, sier Wessmann.
Spiff representerer et av flere forsøk på å tilby en bedre kundeopplevelse til en bit av bankenes tradisjonelle verdikjede.
Fintech-ekspert David Gyori, som holdt et foredrag Oslo Fintech Week mener at bankene er spesielt utsatt for konkurranse i tiden fremover.
− Noe som vil fremskynde denne prosessen, er blant annet EUs PSD2-direktiv (Payment Service Directive), som betyr at autoriserte tredjeparter kan hente data fra banker, og bygge tjenester og bedre grensesnitt tilbake til kundene, som videre betyr at banken står i fare for å bli en tjenesteleverandør, mens tredjeparten styrer kunden, fortalte Gyori på foredraget som ble holdt på Mesh 7. juni i år.
Spare-appen Spiff lanseres når de får konsesjon fra Finanstilsynet, som de forventer å få i løpet av høsten.