Spiff-gründer Carl-Nicolai Wessmann og Ståle Lindbo i Røde Kors. Foto: Spiff
Røde Kors inngår startup-samarbeid: Skal "booste" hjertesaker på Spiff
Tidligere i år hentet Spiff millioner i folkeinvestering. Nå går spareappen nye veier for å engasjere brukerne.
Spiff hadde lenge hatt Røde Kors på tegneblokken. Til grunn lå et ønske om å gjøre veldedighet tilgjengelig i appen.
– Røde har en ekstremt sterk troverdighet gjennom det fantastiske arbeidet de gjør, både lokalt og internasjonalt, og vi har et personlig og brennende engasjement for å bidra til å gjøre verden litt bedre, sier Spiff-gründer Carl-Nicolai Wessmann.
Nå inngår de to aktørene et samarbeid og lanserer i første omgang en pilot på én av potensielt flere "hjertesaker".
– Vi må hele tiden tenke nytt rundt våre innsamlings- og betalingsmetoder, og gjøre det så enkelt og engasjerende som mulig for folk å donere penger, sier Ståle Lindbo, leder for næringsliv og samfunnsansvar i Røde Kors, i en melding.
Han tror Spiffs teknologi kan gi Røde Kors et løft.
– Spiff har allerede bevist at sosial sparing funker. Fremtiden for innsamling er digital, og ved å integrere sparing til veldedighet i appen blir det en vinn-vinn-situasjon for både Røde Kors og brukerne, sier Lindbo.
Les også: Spiff doblet norgesrekorden – over 400 investerte: «Ikke lenger bare menn i dress»
Andre forventninger
Wessmann viser også til at flere brukere har ytret et ønske om muligheter for å spare til andre formål utover det å spare til seg selv.
– Det digitale skiftet er her for fullt, unge mennesker har en helt annen forventing til hvordan man kan donere penger. Derfor er det viktig at vi hele tiden utforsker nye måter for givere å donere på, sier han videre.
Denne uken ble første kampanje lansert. Prosjekt "Ferie for alle" gir familier som strever økonomisk et gratis ferietilbud.
Planen videre er en full lansering før jul, og en løsning som er fullt operativ for alle innen 2020.
– Sammen med Spiff får vi anledning til å utvikle og eksperimentere med løsninger på unges premisser, bygge opp kundeforholdet på en ny måte, og bli en bedre kommunikatør overfor våre givere, sier Lindbo og legger til:
– I tillegg vil Røde Kors få bedre oversikt over hvilke prosjekter som engasjerer dem og mer informasjon om hvem pengene kommer fra.
Les også: Spiff reddet fra avgrunnen: Henter nye millioner