Svenske Dreams ut fra start, mens norske Spiff lover at de ikke er langt unna de heller.
Annonse
Opprinnelig var planen at den svenskættede startupen Dreams -- med base både i Norge og i Sverige -- skulle lansere appen i Norge i slutten av 2017, og dermed få med rushet av nedlastninger når folk på nyttårsaften lovet å spare mer og bedre.
-- Teknikken var ikke helt med oss. Det ble oppdaget en bug i systemet, og så tok det ene det andre. Vi håndterer penger og sikkerhet, og da er det veldig viktig at alt fungerer som det skal, så vi går gjennom grundige tester for å være helt sikre innen vi lanserer, sier Øystein Høie, Country Manager i Dreams.
Tirsdag lanserte de endelig appen i Norge, men Høie er ikke nevneverdig bekymret for hvordan mottakelsen av appen vil bli når nyttårsforsettene etterhvert glemmes. Han henviser til suksessen appen har hatt i Sverige.
Annonse
-- Vi har 150 000 nedlastninger av appen i Sverige og er en av de høyest rangerte appene i App Store. Vi vet at produktet fungerer, sier Høie.
-- Bli mer bevisst på hva du egentlig vil ha i livet
Spareappen tar utgangspunkt i forskning på hvordan menneskehjernen fungerer -- blant annet at vi mennesker først og fremst er opptatte av å ha det bra her og nå, heller enn å planlegge for fremtiden. Impulsshopping har dermed sin rot i hvordan hjernen vår er konstruert. Dreams bruker forskning rundt dette for å "samarbeide" med hjernen, slik at den vil begynne å velge løsninger som ikke bare er givende, men også langsiktige. Ambisjonen er at nordmenn skal begynne å spare til ting de virkelig ønsker seg, fremfor å ta opp lån for å kjøpe disse tingene.
-- Når du for eksempel står inne på den lokale kaffebaren og vurderer å kjøpe deg en kaffe, vil vi at du skal tenke på drømmen du har, for eksempel det å reise til Machu Picchu. Hva vil du helst -- ha en kaffe, eller være i Machu Picchu? Setter du ting opp mot hverandre på den måten blir det enklere å prioritere. Velger du reisen mange nok ganger, har du til slutt spart opp til den, sier Høie.
Annonse
For å endre hjernens vaner så den velger det eieren helst vil ha, bruker Dreams mekanismer fra dataspill og psykologi, såkalt "gamification", med hensikten å gjøre det morsomt å spare.
-- En misjon som er større enn januar 2018
Annonse
2018 ligger an til å bli det store spareåret. Fra før har blant andre DNB lansert sin app Spare, men det store rushet lot vente på seg i fjoråret. Den Sigrid Bonde Tusvik-backede appen Spiff skal lansere i løpet av 2018. Iben Andrea Syvertsen, markedssjef i Spiff, forteller at også de har store ambisjoner for fremtiden, men ikke er bekymret for at de gikk glipp av nyttårsforsettene 2017: de tenker faktisk flere generasjoner fremover.
-- Det vil være behov for Spiff når vi lanserer og i generasjoner fremover. Vår misjon er å hjelpe folk å spare penger, en misjon som er større enn januar 2018, og da tror jeg ikke at fremtidige brukere i det lange løp kommer til å henge seg opp i at det ikke var mulig å spare penger med Spiff da vi tok fatt på det nye året. Det viktigste er at vi fortsetter å levere den beste spareapp til folket, som snart vil være tilgjengelig for alle, forteller Syvertsen.
-- I begynnelsen av 2018 skal vi dele Spiff med folket og slippe enda flere spiffere løs for å spare. Vi er for tiden i beta-testing sammen med våre partnere BN Bank og Nordea, og gjør i disse dager de siste finjusteringene sammen med en gruppe testere vi har kalt for Spiff Supertesterne. De er forresten i full sving med sparingen. Vi nærmer oss lansering med stormskritt og det er ikke lenge igjen før du kan spare med Spiff, forteller Syvertsen.
DNB oppdaterer
Både Spiff og Dreeams må altså konkurrere med giganten DNBs app Spare, som har eksistert siden mai 2017. Cecilie Skjennald, kommunikasjonsrådgiver i DNB, forteller at det utover våren vil komme flere oppdateringer av Spare. Spare har så langt 250 000 brukere og 400 000 månedlige besøk, og Skjennald forteller at de er svært opptatt av hva de gir kundene.
-- Det viktigste er at kundene får funksjonalitet de har behov for og som engasjerer. Vi utvikler appen sammen med kundene våre slik at vi er sikker på at det vi utvikler er noe kundene vil ha. Hovedmålet vårt er å gjøre det enkelt å spare – både å komme i gang med sparing, men også gjøre det enklere å spare litt smartere. Responsen så langt har vist at Spare er et nyttig verktøy for kundene, og vi skal fortsette å utvikle appen slik at den blir enda bedre i tiden som kommer, forteller Skjennald.