Caroline Carlqvist, sjef for personalisering i Zalando. Foto: Lucas Weldeghebriel
Caroline Carlqvist, sjef for personalisering i Zalando. Foto: Lucas Weldeghebriel

Zalando vil la norske startups lansere tjenester for deres 21 millioner kunder

Publisert Sist oppdatert

Europas største nettbutikk mener de ikke kan drive all innovasjon selv. Derfor åpner de plattformen for nordiske startups som mener de kan gjøre tjenesten enda bedre.

–Vi lanserer plattformen Build , hvor vi vil knytte til oss startups som tilbyr tjenester vi tror vil kunne gagne våre kunder. Det må være en tjeneste som gjør shopping-opplevelsen bedre og som vi kan knytte til vår gjennom et API, sier Caroline Carlqvist, som er sjef for å personalisering i nettklesbutikken Zalando som fokuserer på klær og sko, til Shifter.

Ifølge Carlqvist er Zalando den utenlandske nettbutikken flest nordmenn handler fra og i Europa er de størst med 21 millioner kunder og over 200 millioner besøkende til nettbutikken hvert år.

–Produktet må være ferdigutviklet, skalerbart og klar til implementering, sier hun.

–Kan hvem som helst lansere tjenester på plattformen?

–Nei, vi må ha en viss kontroll. Og vi vil teste ut utvalgte tjenester i et begrenset område først. Hvis den fungerer, kan vi skalere den ut til alle våre kunder, sier Carlqvist, og understreker at de ser etter oppstartsbedrifter med teknologi som vil kunne gjøre shoppingopplevelsen bedre på Zalando.

Hun nevner den første oppstartsbedriften som er tatt opp i Build-plattformen: Et Israelsk selskap som heter Bllush som kobler bilder fra influencers i sosiale medier med produkter hos Zalando. Det blir dermed mulig å handle produktene som vises på bildene gjennom lenker direkte til Zalando.

 Zalando er Euopas største nettbutikk.
Zalando er Euopas største nettbutikk.

Innovasjon gjennom startups

–Vi har ikke en inkubator eller aksellerator. Vi vil heller inngå partnerskap med teknologistartups som kan nå ut til mange med tjenesten gjennom vår distribusjon. Hvis det fungerer, får vi en bedre tjeneste som øker brukeropplevelsen, og startupen får en gevinst.

–Hva slags gevinst?

–Det vil variere fra tjeneste til tjeneste, men det kan for eksempel dreie seg om en provisjon for hvert salg, eller en annen modell hvis det er mer relevant. Det viktigste er at vi skaper vinn-vinn-situasjoner, hvor startupen får kunder og vi får en bedre tjeneste gjennom å samarbeide med innovatører, sier hun

Carlqvist forteller de har mange utviklere og mange ideer, men ressursene er for få til å få gjennomført de alene

–Kan det tenkes at dere vil kjøpe opp startupen hvis det blir en suksess?

–Nei, det er ikke det som er målet. Målet er et partnerskap som skaper verdi. Men ting endrer seg, og i et langtidsperspektiv kan det hende at vi gjør det, men det er ikke målet, sier hun.

Lokale forhold er viktig

I Norge er det flere startups som Inzpire.me, som er en influencer-plattform og Tise som utfordrer finn.no på rubrikk-annonsering innen mote og interiør. Dette er begge tjenester som antas å kunne koble seg til Zalando.

Hun understreker viktigheten av lokale forhold i tjeneste utvikling.

Vi har innsett at mange lokale spillere dekker lokale behov, og at disse kan raskere utvikle mer relevante produkter for sine markeder enn det vi kan. Derfor bør vi samarbeide. Vi kan også hjelpe dem med å nå ut i et europeisk marked som kan være veldig vanskelig å få til på grunn av lokale forskjeller.

–I Norden er vi tidlig ute med ny teknologi og har moderne betalingsløsninger via mobilen. Det er helt ukjent i Tyskland, for eksempel.

Komplett.no i Norge tenker ikke å gjøre det samme.

–Akkurat nå har vi ikke noe konkret rundt dette, men er alltid åpne for innspill og vurderer fortløpende, sier kommunikasjonsdirektør i Komplett Group, Ingebjørg Tollnes, til Shifter.

Hun understreker samtidig at Komplett nå utvikler en markedsplass hvor eksterne partnere kan selge produkter og tjenester side om side med Kompletts egne kategorier.

Build-plattformen ble lansert torsdag.