Martine Kveim og Andreas Slettvoll er to av gründerne i Chooose. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Chooose-raketten: Slik ble de rosa «klimapositivistene» investoryndlinger og kåret til en av «verdens ti beste startups»

En rekke profilerte investorer har gått inn i Chooose — deriblant en Hollywood-regissør og velkjent TV-personlighet. Nå satser klimastartupen i Amerika.

Prosjektet som begynte som en løs idé over noen pils på det kjente utestedet Lorry i Oslo, har vært gjennom en smått utrolig reise på litt over ett år. Kanskje var det også litt mot alle odds. Flere var småbarnsforeldre, flere av dem hadde toppjobber i etablerte selskaper. Den ene av dem, Martine Kveim, hadde allerede et gründerprosjekt hun var dypt involvert i, hjertebarnet «Young Happy Minds». Det var strengt talt nok å gjøre.

Noen måneder senere er de invitert til Sir Richard Bransons private øy, Necker Island, etter å ha blitt kåret til en av verdens ti beste startups av Extreme Tech Challenge under den store teknologimessen CES i Las Vegas. Chooose har også en rekke store bedrifter som Get TDC, Hafslund og Red Bull på kundelista. I tillegg har de fått kjente profiler som Hollywood-regissøren Joachim Rønning, TV-personligheten Truls Svendsen og impact-investoren og CEO Keith Tuffley fra The B Team inn på eiersiden. Til sammen har Chooose de siste månedene fått inn over fire millioner investorkroner, nesten uten å jobbe spesifikt med funding.

— Det har vært som å ha en rakettmotor. Nå må vi løpe veldig fort, fordi toget går så fort, sier Andreas Slettvoll i Chooose.

Vinnere i Vegas

Han og Martine Kveim møter Shifter etter et par intense måneder, der det har vært jobbreiser til blant annet New York, Kiev, Berlin, Phoenix og Las Vegas. Sammen med Gaute Gamst, Henrik Guderud og Karl-Axel Bauer står de bak det som kanskje er en av Oslos mest omtalte startups det siste året. De har laget en plattform for såkalt «klimapositivitet». På vegne av bedrifter og privatpersoner kjøper og sletter de klimakvotene selskaper trenger for å slippe ut CO2, og slik kutter utslipp.

Det begynte for alvor å ta av for Chooose i fjor høst, da de som et av 12 selskaper ble plukket ut blant 1000 søkere til å delta i Katapult-akseleratoren til Selvaag-arvingen Tharald Nustad, og senere kom med akseleratorprogrammet ERA i New York. De vant også DNB NXTs startupkonkurranse, «100 pitches».

Da gründer Martine Kveim nylig presenterte selskapets blockchain-løsning på luksushotellet The Venetian i Las Vegas endte det altså med en tur til Necker Island i premie, for å møte supergründeren Richard Branson.

— Vi har egentlig ikke sett på oss selv som «gründere». Det begynte som noe vi skulle gjøre ved siden av jobbene våre. Så åpnet mulighetene seg mer og mer, sier Kveim.

Chooose (i rosa gensere) gikk til topps i «100 Pitches». Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Forenkler

Både flyselskaper, miljøorganisasjoner og ikke minst staten selv har forsøkt seg med salg av klimakvoter, der folk kan kjøpe seg «god klimasamvittighet». Du skal imidlertid være ganske raus for å hevde at disse løsningene har vært en kjempesuksess, før Chooose nå har klart å vekke engasjement rundt «kvotehandel» på individnivå.

— Vi har forenklet absolutt alt, og gjort det gøy å kutte CO2. Sånn sett gjør vi noe helt nytt, sier Kveim.

Hun kaller det en «kommunikasjonsrevolusjon», der Chooose bringer det de kaller «klimapositivisme» og muligheter til å bidra inn på et område som har vært preget av mange dystre tanker og fremtidsscenarioer. Noe som hun har tatt med seg fra nettopp nevnte Young Happy Minds, der barn og unge bygger selvtillit gjennom positiv psykologi, og som hardtarbeidende Kveim fortsetter med parallelt med Chooose.

Amerika

Selskapet har riktignok fått mye oppmerksomhet her hjemme. Men gründerne ble tatt på senga over hvor lydhøre også amerikanerne var for prosjektet.

I et USA der den øverste politiske ledelsen sår tvil om at klimaendringene er menneskeskapte, og presidenten har varslet at han vil trekke landet fra klimaavtalen i Paris, har særlig folk i de mer liberale områdene på østkysten og vestkysten vært fortvilet.

­– Vårt prosjekt resonnerer ganske bra der borte nå. Mange synes det er vanskelig å vite hvordan de kan gjøre noe for klima. Vår løsning har lav terskel og høy impact, og alle kan være med, sier Slettvoll.

Kveim viser til at klimaendringer gjerne blir pekt ut som folks største bekymring, uten at de opplever at det følges opp politisk.

— Her ligger det en åpenbar mulighet for bedrifter som ønsker å profilere seg, både overfor kunder og rekruttering av nye ansatte, sier Kveim, som tror at Chooose sin tjeneste kan være et attraktivt ansattgode for «millenials» på jakt etter «purpose».

Mer tech

Nå intensiverer de satsingen i det amerikanske markedet, og har ansatt amerikaneren Eric Doak og norske Jørgen Bø til å lede hovedkvarteret i New York. Eric Doak har tidligere bygget opp solcelleselskapene Vision Solar og Renew Energy i California, og har de siste to årene vært ansvarlig for salg av solcellepaneler for over 300 millioner kroner. Jørgen Bø er tidligere grunnlegger av Ukrainas største techfestival ConnectUkraine.

Parallelt med dette har selskapet mer tech i pipeline, og legger planer for en større, mer målrettet fundingrunde enn de har vært gjennom til nå, der pengene har ramlet nesten litt tilfeldig inn.

— Produktet frem til nå har levert en brøkdel av sitt fulle potensial, med et veldig bra mål for øye. Vi har vært supergode på passion og mission, men en månedlig betalingstjeneste er jo ikke «rocket science», sier Slettvoll.

Selskapet ser som nevnt på en blockchain-løsning for å gjøre kvotehandelen mer transparent og sporbar. De er også ute med en betaversjon med «tokenisation» av CO2-kutt, der for eksempel unge mennesker uten særlig inntekt også kan bidra gjennom å rekruttere bedrifter og andre inn i tjenesten.

Det er for øvrig ikke helt klar når besøket til Necker Island vil finne sted. Øya ble regelrett «smadret» av orkanen «Irma» forrige høst.

(For ordens skyld: En av investorene i Chooose, Bjarne Melby, er også investor i Shifter)

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg