CEO Eirik Frøyland Rime og markedssjef Victoria Terese Hauk i Tise. Foto: Vilde Mebust Erichsen
CEO Eirik Frøyland Rime og markedssjef Victoria Terese Hauk i Tise. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Gjenbruk gir data: Tise lanserer grønt mobilabonnement i samarbeid med Chooose

Publisert   Sist oppdatert

Det nye mobilselskapet skal slette klimakvoter i samarbeid med Chooose. 

To år gamle Tise har over en halv million brukere på gjenbruksappen, og lanserer førstkommende søndag et klimapositivt mobilabonnement.

– Dette er et prosjekt vi har jobbet med i flere måneder, sier markedssjef Victoria Hauk til Shifter.

For hver GB brukt, støttes CO2-reduserende FN-prosjekter i samarbeid Chooose, selskapet bak plattformen der de på vegne av bedrifter og privat privatpersoner kjøper og sletter klimakvoter, og slik kutter utslipp.

– Jeg er overbevist om at denne satsningen vil bli råbra. Tise har en helt unik posisjon blant unge i Norge, og et unikt brand der bærekraft og innovasjon har vært hovedfokus på dag 1, sier Chooose-gründer Slettvold til Shifter.

Det aktuelle Tise Mobile-prosjektet Solar Thermal jobber ifølge Slettvold med solenergi, og bidrar til CO2-reduksjon ved at det installeres solfangere.

– Det erstatter energiproduksjon fra gass- og kullkraftverk i Nord-India, forteller han.

Gjenbruk gir data

Som Tise Mobile-kunde kan du fjerne de tingene du ikke har bruk for, som for eksempel inkluderte ringeminutter, SMS eller MMS.

– I et samfunn hvor vi er så avhengig av mobilen og spesielt mobildata, var det viktig for oss å skape et produkt vi selv trengte, og selv ville valgt, sier medgründer Jenny Skavlan, i en pressemelding.

Kunder kan videre bruke opptjente Tise Cash, belønningsvalutaen til aktive brukere av Tise-appen, til å kjøpe mer data.

– Vi ønsker å få mobilbransjen til å tenke på klimaet og det fotavtrykket som settes av oss rundt mobilbruk. Tise som mobilselskap skal ikke bare være klimanøytralt, vi fjerner med CO2-utslipp enn vi bruker, og vil være verdens første klimapositive mobilselskap, sier Eirik Rime, CEO i Tise.

– Ikke miste fokus

Markedssjef Hauk opplyser at selskapet fremdeles jobber med å nå "break even", men hun ikke redd de mister fokus av nylanseringen:

– Appen er fortsatt primærproduktet vårt, men vi kommer alltid til å utforske nye områder som vi kan påvirke i riktig retning. Vi ønsker å knytte appen, Tise sitt nåværende produkt, sammen med mobilabonnementet. Dette er viktig for oss, og vi kommer til å være opptatt av å ikke miste fokus på kjerneproduktet vårt, appen, sier hun.

– Tjener dere for lite penger på eksisterende tjenester, og ser på dette som en mulighet for å få opp "cashflowen" i selskapet?

– Som en gründer-bedrift er vi alltid ute etter nye konsepter og produkter, som vi selvsagt også må tjene penger på for å kunne fortsette å utvikle Tise - og jobbe for det vi mener er viktig, sier Hauk.

Les også: Tise feirer to år med å runde 400.000 brukere: Slik tok rubrikk-appen en plass i samfunnsdebatten