Christian Krogh, ny prorektor for arbeidsliv og innovasjon ved Høyskolen Kristiania.

Tidligere forskningsdirektør blir innovasjon-prorektor ved Høyskolen Kristiania

Publisert Sist oppdatert

Christen Krogh (52) kommer fra stillingen som avdelingsdirektør i Forskningsrådet.

Krogh har tidligere vært forskningsdirektør ved Høyskolen i Oslo og Akershus, utviklingsdirektør i Opera Software, forretningsutvikler i TV 2 og forskningssjef i SINTEF.

– Høyskolens fokus på at det studentene lærer skal være relevant og tilpasset arbeidslivet er helt essensielt. Både næringslivet og offentlig sektor er avhengig av tilgang på riktig kompetanse, sier Krogh - i en pressemelding, sier Krogh.

Han er utdannet sivilingeniør i datateknikk, i tillegg har han en doktorgrad i filosofi fra Universitetet i Oslo. Krogh blir tilsatt som ny prorektor for arbeidsliv og innovasjon ved Høyskolen Kristiania 1. desember.

– Da jeg jobbet som utviklingsdirektør i Opera Software klarte vi ikke å finne nok utviklere med rett kompetanse i Norge. Det var en av flere grunner til at vi bygget opp avdelinger andre steder i verden. Det er synd hvis norske virksomheter ikke klarer å vokse i Norge fordi universiteter og høyskoler ikke har god nok kontakt med arbeidslivet, sier han.

Les også: Tenåringsgründer gjør comeback etter kjempesmellen: «Jeg var veldig redd da jeg startet»

Innovasjonsstrategi

Rektor Arne H. Krumsvik ved Høyskolen Kristiania er svært fornøyd med den nye ansettelsen.

– Vi har opprettet den nye prorektorfunksjonen som en del av strategien for å bygge Norges første arbeidslivsuniversitet. Krogh har en meget sterk bakgrunn fra både akademia og næringslivet. Det er grunnen til at vi ba ham om å ta denne utfordringen, sier Krumsvik.

Blant de første sakene Krogh skal jobbe med er høyskolens arbeidslivsstrategi og høyskolens innovasjonsstrategi. I nært samarbeid med arbeidslivet vil han også lede arbeidet med å utvikle Høyskolen Kristianias etter- og videreutdanningstilbud.

Krogh understreker betydningen av Høyskolen Kristianias ambisjon om å utdanne til livet etter eksamen.

– Jeg har personlig vært ansvarlig for å ansette flere hundre medarbeidere. For meg var det alltid viktig at kandidatene besatt de spesifikke kvalifikasjonene vi trengte. Disse kvalifikasjonene er helt essensielt å finne og inkorporere i utdannelsene, sier Krogh.

Les også: Handelshøyskolen BI reiser Norge på tvers for å finne «neste Spotify»