Endelig tjener utleietech-gründerne penger: "Aldri tenkt på å gi opp"
De sjarmerte investorene med å bruke psykologi og teknologi for å matche folk som ville leie bolig med andre. Men klarte ikke å beholde brukerne -- før nå, og da med et ganske annerledes prosjekt.
Øyvind Hasund Dahl og Christian Wierød hentet 15 millioner kroner, blant annet fra den kjente eiendomsmegleren Krogsveen, og fikk stor oppmerksomhet for det som Shifter den gangen beskrev som «en blanding mellom Airbnb, Match og Facebook -- med litt kunstig intelligens attåt».
Målet var å løse problemet med leieforhold hvor leietakerne ikke passet sammen. De unge gründerne mente at dette ville føre til mer stabile leieforhold, til alles beste. Problemet var bare at det ikke var særlig stabilt for oppstartsselskapet. Det viste seg nemlig at rundt 90 prosent av brukerne forsvant. Det som i ettertid kanskje virket åpenbart, var ikke like åpenbart da de sto midt oppi det:
-- Etter at leietakerne hadde funnet hverandre og et sted å bo, var det liten grunn til å komme tilbake igjen. Det fungerte ikke så bra, og vi klarte ikke å tjene penger, forteller salgssjef og gründer Øyvind Hasund Dahl (24).
Det måtte nok et blindspor til, før de fant oppskriften som nå gjør at inntektene vokser kraftig, og er oppe i rundt 150.000 kroner per måned -- en god slump penger for en startup som så vidt er i gang.
-- Vi bygget en boligannonseplattform våren 2017, men heller ikke der klarte vi å beholde brukerne, sier Hasund Dahl.
Styrket teknisk
Samtidig mens de prøvet og feilet, skiftet de navn og logo en rekke ganger. Det som først het Boligpartnermatch ble til Uninite. De slet også med å koordinere det tekniske teamet i Polen, når de selv ikke hadde utviklerkompetanse, før de fikk inn erfarne Risul Islam som teknologisjef og medgründer. Når de nå har funnet formen, har de også funnet navnet Unite Living.
Etter mange og lange runder med ulike aktører i eiendomsmarkedet, har de nå utviklet et forvaltningssystem for profesjonelle utleiere og utleiemeglere. De har beholdt matching-tjenesten og annonseplattformen, men satser alt på systemet som digitaliserer og automatiserer boligutleie fra A til Å. Det være seg CRM, kredittsjekk, kontrakter, innflyttingsprotokoller, fakturering, purringer, utkastelsesprosesser med mer.
Og denne gangen har gründerne blitt tatt meget godt i mot i et marked der dette ifølge Hasund Dahl gjøres med excel-ark og gammeldagse og lite brukervennlige systemer.
Vekst og New York
Unite Living henvender seg til de profesjonelle aktørene med 10 eller flere leiligheter, samt utleiemeglere. Selskapet tar en liten fast sum per leieforhold per måned. De håndterer nå nærmere 2000 leieforhold i systemet siden lanseringen tidligere i år.
-- Det går riktig veien og vi fortsetter kundeveksten, sier Hasund Dahl.
Han forteller at selskapet nå jobber med en ny finansieringsrunde. Målet var i utgangspunktet å hente 50 millioner kroner, men de har nå dempet ambisjonene noe, og kommer trolig til å hente litt mindre enn dette.
Tanken har vært å etablere seg i New York, og rulle ut forvaltningssystemet i den amerikanske storbyen hvor 64 prosent av befolkningen leier. I den sammenhengen har de den siste tiden vært i dialog med amerikanske investorer.
-- Retningen vår vil være avhengig av investorsammensetningen. Blir det bare norske investorer, vil vi nok konsentrere oss om å bygge stein på stein her i Norge før vi ekspanderer ut til andre markeder.
Gamle og trauste konkurrenter
-- Dersom det er som du sier, at det ikke er noe slikt system der som er like brukervennlig som det dere nå har laget, hvorfor kan ikke bare noen smarte amerikanere gjøre det selv?
-- Det finnes forvaltningssystemer der også. De er gamle og trauste, og ser ut som regnskapssystemer tilpasset til utleie. Vi har også sett selskaper som bare driver «roommate matching», slik vi gjorde før. De kjører på med markedsføring, og brenner mye kapital med manglende repeterende inntektsmodell. Vår tilnærming er annerledes, hvor vi har utviklet systemet sett fra hvordan utleier jobber med tydelig fokus på brukervennlighet. Dette har allerede resultert i betydelige tidsbesparelser hos flere av kundene våre, sier Hasund Dahl.
Han erkjenner at det er en utfordring for unge gründere å manøvrere i det amerikanske investorlandskapet, men han viser til at selskapet har flere erfarne rådgivere som hjelper dem i prosessen. Det er også et svært erfarent styre i startupen, med blant annet Gunnar Kapstad, Olav Hasund og Andreas Villand.
Gir aldri opp
-- Når dere slet som verst, vurderte dere noen gang å finne på noe helt annet?
-- Vi har aldri tenkt på å gi opp, vi har alltid forsøkt å finne en løsning, sier han.
Hasund Dahl innrømmer at det har vært tøft og at de har vært presset.
-- Vi har prøvd og feilet mye. Som gründere har vi også skutt inn en del egne penger, og vi føler overfor investorene at vi må levere. Men de har vært tålmodige, og i slutten av dette året håper vi at de kan få en svært positiv nyhet.