Testons gründere har bakgrunn fra selskaper som Netlife, Xeneta og Nabobil.no. Fra venstre: Franz Wilhelm von der Lippe, Vegard Solberg, Erik Hauglid, Chris Moen, Gustav Jönsson, Joakim Bording. Foto: Teston

Idekapital satser 10 millioner på testgründere: Kan bli 50 hvis de lykkes

Publisert Sist oppdatert

Teston vil bruke maskinlæring til å lese kroppsspråk under brukertester. Det likte investorene.

Investeringsfondet Idekapital Fund 1 går inn med ti millioner kroner i Teston, noe som verdsetter selskapet til noe over 50 millioner kroner, melder Dagens Næringsliv. Planen er å øke til 50 millioner kroner dersom selskapet utvikler seg etter planen fremover.

Teston fortalte tidligere i vår i en lengre sak i Shifter at de har over 1500 testbrukere – og listet opp Schibsted Media, If Skadeforsikring og Accenture Interactive fra kundelisten.

– Teston lar deg teste så tidlig som i idéfasen, hvor du har en skisse, helt til ferdig produkt, sa gründer og daglig leder Christoffer Moen – med erfaring fra Nabobil.no. Testons fem øvrige gründere har bakgrunn fra selskaper som Netlife og Xeneta.

Tidseffektive tester

Sammenlignet med en tradisjonell lab-test på én time, gjerne med en moderator hengende over skulderen, dropper Teston et fysisk oppmøte – og lar brukeren selv gjøre et opptak av skjerm, ansikt og stemme – i toppen tjue minutter.

– Vi erstatter ikke den tradisjonelle testen, men skal tilby et rimeligere og raskere alternativ – eller supplement. En brukertest hos oss er opp til ti ganger mer tidseffektiv enn tradisjonelle brukertester. Det gjør at man kan teste oftere og få resultater raskere, ifølge Moen.

Og raskere skal det bli.

– Vi jobber nå med maskinlæring for å automatisere analyse-biten. For eksempel kan vi da transkribere alt som blir sagt, analysere kroppsspråk – og trekke ut positive og negative nøkkelord.

Øker til 50 ved suksess

Idekapital forvalter en halv milliard kroner, og sjakkmesteren Magnus Carlsen er blant de som har puttet inn penger.

Partner Kristian Øvsthus er optimistisk på vegne av investeringen sin.

– Produktet er veldig skalerbart, og plattformen kan tas til utlandet ganske raskt, sier Øvsthus til Dagens Næringsliv.

Idekapital ønsker ikke å ta en majoritet i selskapet. Først når Teston ekspanderer bredt i det europeiske markedet innen en viss tidsperiode, vil investeringen altså økes til 50 millioner.

– Da snakker vi for eksempel om ett eller flere land som Storbritannia, Tyskland, Benelux-landene og Frankrike, og muligens et par av de søreuropeiske økonomiene, sier Øvsthus til DN.