Mito.ai lærer datamaskiner å forstå forskjell på apple og Apple: Nå vil Itera samarbeide
Cicero Consulting styrker sin satsning på overvåking av fintech-trender, og inngår et samarbeid med to år gamle Mito.ai.
AI-startupen analyserer daglig over tre millioner nyhetsartikler, jobbannonser, offentlige meldinger og poster i sosiale medier.
Informasjonen kan for eksempel brukes til å analysere trender i et marked eller detektere hva som skjer med et spesifikt selskap eller en hel industri.
– Tradisjonell medieovervåkning hvor man indekserer ord og gjør de søkbare har eksistert lenge, sier Marit Rødevand, selskapet medgründer og CEO.
Mito.ai derimot, lærer datamaskiner å forstå hva disse ordene faktisk betyr, å skjønne sammenhenger og kontekst, forteller hun.
– Akkurat slik som oss mennesker. Når man gjør dette i stor skala og på tvers av språk så åpner dette for helt andre muligheter, sier Rødevand.
Forstå abstrakte begrep
– Et illustrerende eksempel er å forstå forskjellen på apple og Apple, supplerer Patrick Skjennum, CTO Mito.ai.
– Det er veldig enkelt for mennesker, men vanskelig for datamaskiner. Når man kan begynne å lære datamaskiner å automatisk skjønne hva ‘banksektoren i Norge’ innebærer og forstå abstrakte begrep som ‘privacy’ så begynner det å bli veldig interessant, sier han.
AI-startupen, tidligere ledet av medgründer Sigve Søråsen, også et av hodene bak både E24 og Tidal, opplever stadig større interesse for produktet.
– Selv om vårt fokus og ’bread and butter’ er CRM og kundeprospektering, så har vi hatt mange henvendelser, blant annet fra Cicero Consulting, som ønsker å bruke vår data, sier Rødevand.
Avdekke trender
– Det er sikkelig gøy og spennende å leke med vår egen data og hente ut denne type analyser, spesielt når dataene er så tilgjengelig for oss, sier hun om det nye samarbeidet med Cicero Consulting.
Finansselskapet leverer markedsinnsikt og teknologiske rådgivningsløsninger til finansnæringen, og samarbeidet med Mito.ai er et ledd i satsningen om å styrke selskapets overvåking og prediksjon av trender innen bank og fintech.
– Vi ser at den teknologiske utviklingen endrer spillereglene i bankbransjen, og investerer derfor ytterligere for å avdekke og forstå trendene som vil prege banklandskapet i årene som kommer. Tekst-analyse inngår som en spennende ny ingrediens i det arbeidet vi alltid har drevet med, sier Stefan Astroza.
"Fluffy buzzord"
Sammen skal selskapene levere "nytenkende innsiktstjenester" rettet mot bankbransjen, og arbeidet med å omgjøre ustrukturerte data fra mediebildet, kvartalsrapporter og jobbannonser til verdifull innsikt og "spennende fremtidsprognoser", er allerede i gang.
Astroza kaller det en utfordrende oppgave å navigere i et landskap preget av "fluffy buzzord" og spilleregler i hurtig endring.
– Vi ønsker å gi beslutningstakere i norske banker underlaget de behøver for å forstå trender, teknologier og konkurrenter - utover "hypen". Samarbeidet med Mito.ai er et blinkskudd som gir oss unike muligheter for å kunne levere på dette, sier han.
Bak Cicero Consulting står teknologi-konsernet Itera - som blant annet har vært partner i akseleratorprogrammet The Factory.
– Vi ser at innovasjon drives best i åpenhet og i samarbeid, og vår ambisjon er å være en ledende kraft på dette feltet. Samarbeidet med Mito.ai viser hvilken styrke som ligger i å tenke utenfor tradisjonelle mønstre, sier Kristian Enger, konserndirektør i Itera.