Circ tar grep om fyllekjøring: Lagde hinderløype for "fulle" sparkesyklister
— Don't drink and ride, er beskjeden fra el-sparkesykkel-aktøren.
Fredag kickstartet sparkesykkelselskapet Circ sin kampanje for opplæring av brukere, med å fraråde folk å kjøre i beruset tilstand. Ved Østbanehallen i Oslo hadde selskapet satt opp en 25 meter lang testløype, hvor folk kunne prøve å kjøre sparkesykkel med promillebriller.
— Vi ønsker å gi trygge opplevelser på sparkesykkel, og sørge for at alle vet at de ikke skal kjøre etter de har drukket, sier Arna Margèt Ægisdòttir i Circ Oslo.
Ved å la brukere prøve fire forskjellige nivåer av promillebriller, fra fem øl til overstadig beruset, ønsker sparkesykkelaktøren at folk tenker seg om litt ekstra før de tar en sparkesykkel hjem fra byen.
Økende problem
Ægisdòttir forteller at dette bare er starten av en større kampanje for selskapet, hvor de skal lære opp brukere i både sikker kjøring, og behandling av sparkesyklene. De flytter nå også sparkesyklene ut av enkelte områder i helgene, hvor det er store mengder berusede mennesker, slik som Youngstorget og Nationaltheateret.
— For oss er beskjeden til brukerne ganske klar, "don't drink and ride", sier hun.
Fyllekjøringen har vært et av problemene som både Trondheim og Oslo kommune har pekt på tidligere, og som virker som det er et økende problem.
Bare ti timer før Circs kampanjestart ble en person skadet på el-sparkesykkel etter å ha kjørt i beruset tilstand i Oslo. Det meldte politiet på Twitter.
Siden el-sparkesykler klassifiseres som sykler, er det ingen fastsatt promillegrense, slik det er på andre motoriserte kjøretøy. I stedet skal vegtrafikklov 21 følges:
"Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter."
Vil ha politiraid
Under Arendalsuka deltok flere av aktørene, deriblant Circ, i en debatt med politikere fra FRP, MDG og Ap. Der ble fyllekjøring et tema, og FRP-topp Bård Hoksrud, som var en av forkjemperne av frislippet av el-sparkesykler i fjor, var klar på at politiet måtte ta grep om situasjonen.
— Politiet bør ta et «raid» og ta de som kjører feil, eller i beruset tilstand. Da vil brukerne ta lærdom, sa han.
Andre byer har allerede tatt fyllekjørings-problematikken alvorlig. I København ble 28 personer siktet for kjøring i ruspåvirket tilstand, da politiet hadde en stor kontroll av el-sparkesyklister i den danske hovedstaden i juli. De endte med en bot på 2000 DKK.